Operasjon sekkepipe

Nå er det jammen på tide å blogge om sekkepipe igjen. Det er rett og slett altfor sjelden det skjer. Her kommer en historie i tekst og bilder om et kirurgisk inngrep min stakkars sekkepipe-bag nettopp måtte gjennomgå.

Bakgrunnen for operasjonen var følgende: Inne i munnstykket (blowstick’en) sitter en gummidings (en flapp) som fungerer som en slags ventil. Flappen hadde av en eller annen grunn løsnet og luften føk rett ut igjen når jeg prøvde å blåse opp bagen. Det nytter jo ikke. Etter noen mindre vellykkede forsøk på å få flappen til å sitte igjen, ble det avgjort at den skulle byttes ut med en annen type ventil. Det skumle var at den nye ventilen måtte settes inn i munnstykket innenfra. Sekken/bagen måtte altså åpnes.

Først syntes jeg det var en dårlig idé – tenk om den ikke ble tett igjen – men jeg skjønte snart at det var min eneste mulighet. Dermed ble operasjon Yotling satt i gang. (Hurra, jeg fant ut hvor jeg kunne bruke ordet!)

Det er av og til en stor fordel å være jente. Det er ikke så mange av oss i bandet. Når det gjelder å få hjelp av «gutta» er det en fordel med blå øyne og store pu… øh, en fantastisk personlighet? Hjelp fikk jeg i hvert fall.

Operasjonsstart: Avkledd bag ligger på bordet. Frivillig feltkirurg «K» har tatt frem utstyret. Til høyre på bordet står ventilen som skal opereres inn. I bakgrunnen prøver enkelte iherdig å avlede oppmerksomheten.

Så er operasjonen i gang. Under sterk konsentrasjon kuttes det stramme tauet som holder blowstick-stocken (øh… der man putter munnstykket inn) på plass. (Jeg biter negler og fotograferer om hverandre.)

Til stor overraskelse for feltkirurgen og alle som så på, fant vi en merkelig grønn guffe rundt blowstick-stocken. Det ligna på sånn kitt man bruker til å feste plakater på veggen med. Ingen skjønte egentlig hva den gjorde der, men det er vel ment som tetningsmiddel. Nå som stocken er av, kan ventilen settes på plass inni den.

Men først tar feltkirurgen en trall for de fremmøtte. «Åååh, det går likar no…»


Så er den nye ventilen der den skal være. Stocken med guffa er på plass og feltkirurg «K» begynner jobben med å yotle sekken igjen. Det gjøres med hyssing dyppet i bivoks. Hjemmelaget er alltid best! (Jeg har begynt å puste igjen.)


For å få tauet stramt nok benyttes et stykk dørhåndtak, mens man yotler alt man makter.

Operasjonen var vellykket, pasienten kunne spilles på igjen og jeg var veldig fornøyd. Blowstick-juntaen er back on track!

10 kommentarer om “Operasjon sekkepipe”

  1. Hehe. Takk for grundig og underholdende innføring i sekkepipenes verden. Nå fikk jeg nesten lyst til å gå til innskaffelse av en, med eller uten grønn gugge inni.

  2. He he, det er absolutt et lunefullt instrument, men det er verdt alt bryet. I hvert fall når jeg får hjelp… 😉

  3. Hadde jeg vært bosatt i Oslo, hadde jeg nok begynt å spille sekkepipe jeg og…men har det egentlig greit med blikkfløytene, ukulelen, bassen og pianoet jeg da.

    Kommer du til Trøndelag en tur, kan vi jo jamme litt;)

  4. Det skal jeg huske på, Trine! 🙂 Synd det ikke er noe pipemiljø i Trondheim. De har jo starta band i Bergen, så vi i OCPB er ikke lenger landets eneste.

    Høres ut som du har nok av instrumenter å spille på, så utrolig kult! 🙂

  5. Det stemmer det ja, Bergen har jo fått eget band, vi begynner i tillegg å bli veldig mange og gode… Suuuuperdigg!

    Så kult at andre blogger om sekkepipe forresten! Jeg skal nå legge ut bildene som ble tatt da vi spilte på bryggen i Bergen mandag. 🙂

  6. Hello Bergen! 🙂
    Stilig, nå har jeg sett på flickr-bildene dine. Det ser ut som dere er mange, ja. Morsomt! Det hadde vært utrolig moro å hatt et møte en gang. Synd det er dårlig med penger og langt å reise.

  7. Hihi

    Møte har det jo blitt, både en og to ganger… 😀

    Jeg søkte på sekkepipe og fant bloggen din, med kommentaren min fra et år tilbake… 🙂

  8. Hehe, ja nå kjenner vi hverandre rimelig godt. 🙂 Vi ses kanskje til neste år igjen? Det hadde vært hyggelig. Hvis du/dere skulle ta turen til Oslo en gang må dere bare si fra, så kanskje vi kan få til et band-treff.

  9. Hei.
    Ser det er en stund siden det har vært skrevet her,så jeg lurer på om det nå har blitt noe sekkepipemiljø i Trondheim eller om du vet om noen som spiller instrumentet der?

    -Anette-

  10. Hei Anette og takk for kommentaren!
    Jeg kjenner dessverre ikke noe til sekkepipemiljø i Trondheim, har ikke hørt at det skjer noe der. Muligens noen enkeltpersoner som spiller, men jeg kjenner altså ikke til disse.

    Skal si fra hvis jeg hører noe. 🙂

Det er stengt for kommentarer.