Så som i himmelen (Gabriellas sång)

Kan man bli så glad at man glemmer alt annet?
Når man har oppnådd den største lykke, det man aldri hadde trodd kunne skje.
Når man er så fylt av følelser at man svever.
Når englevingene på alle rundt en er så tydelige at man ikke klarer slutte smile.
Når man endelig tør åpne hjertet sitt selv om man er livredd.
Når man endelig tør elske.

Glemmer man alt da?

Tanker som dette melder seg etter å ha sett den svenske filmen ”Så som i himmelen”. En vàr og vakker film om en utslitt kjendisdirigent som vender tilbake til hjembygda i Nord-Sverige. Ingen der vet at han en gang bodde der som barn. At moren hans flyttet derfra med han da han var liten, for at han skulle slippe unna guttene som plaget og slo ham. Nå har han flyttet tilbake for å finne roen og for å lytte. Kirkekoret lokker han til seg og snart er han deres nye dirigent. Det endrer alt i denne lille bygda.

Hvordan vet Daniel at han elsker Lena?

Når han blir glad av å se henne.
Når han tenker på henne.
Når de er lykkelige sammen.

”Jag vill kjänna att jag levt mitt liv”, synger Gabriella så vakkert, så vakkert.

Hun synger seg fri fra årene med mishandling og lidelse. Og jeg har sett en gripende film som gir meg nytt håp for menneskene. Samtidig er den så utfordrende;

Tør du si ifra dersom du vet at noen blir løyet for?
Tør du gripe inn når noen du kjenner blir mobbet?
Tør du si ifra når noen blir mishandlet foran øynene på deg?

Tør du være engelen med sverdet?

37 tanker om “Så som i himmelen (Gabriellas sång)”

  1. Ja! :)

    Fine filmen… du har sett den, forstår jeg. Etterpå ville jeg bare finne grunntonen min, jeg også… :)

  2. Takk for kommentar! Ja, jeg elsker også den filmen. Den er noe av det vakreste jeg har sett… :)

  3. «Tør du være engelen med sverdet», ja…

    utrolig fine tekster fra denne sangen og filmen. Husker jeg ble helt satt ut av overveldende følsomhet, etter å ha sett den.
    En hjerte-film, som jeg kaller det.

  4. «Hvordan vet Daniel at han elsker Lena?

    Når han blir glad av å se henne.
    Når han tenker på henne.
    Når de er lykkelige sammen.»

    - Rett og slett så enkelt er det!! :))

  5. Jeg og… da jeg hadde sett den første gangen måtte jeg bare se den en gang til – med en gang. Nydelig varm film! :)

  6. En av mine all-time favourites! Jeg ser den minst en gang i året, og griner og ler like mye hver gang.

  7. Hei Marygoessolo og takk for kommentar. :)

    Enig med du, den er virkelig en av de bedre – og kan fint sees flere ganger!

  8. Jeg har besøkt bloggen din, og legger igjen en hilsen til deg. Her var det mange vakre og interessante ord! Denne sangen er nydelig, jeg har den faktisk også i bloggen OG på hjemmesiden. :)

    Ønsker deg en fortsatt flott uke!

    Mvh Jorunn

  9. Hei alle sammen!

    blir dere deprimerte kan denne sangen hjelpe dere opp igjen! det har den gjort hos meg.

    den hjalp meg igjennom mye motgang.

    Hilsen fra Norge!

  10. Ååååhhhhhhhhhh! Den ER så fin den sangen. Tårene triller og jeg puster bare ut helt til hun er ferdig, -da puster jeg inn.

  11. Jorunn: Takk for hilsen, beklager sent svar herfra!

    Jeanette: Så fint å høre! Filmen og sangen har et flott budskap.

    Britt Åse: Jaaa, jeg vet.. den er nydelig, spesielt fordi jeg har sett filmen og vet bakgrunnen hennes.

  12. Så som i himmelen er en fantastisk film, har sett den flere ganger. Tror jeg så den på en filmfestival første gangen, og siden på kino, tv og dvd.. Og Gabrielassong er bare helt underbar..

  13. Fint å høre, atasak! :)

    Det er helt tydelig at sangen (og filmen) er populær. Denne posten er den mest leste på bloggen og jeg får flere søk hver eneste dag på Gabriellas sang. :)

  14. At jeg ikke har sett denne før!!!! Dette er en av de flotteste, sterkeste og vakreste sangene jeg vet om!! Har lenge prøvd å finne den :D HERLIG! Snufs, smil, gråt :D

  15. Å, ja! Tusen takk! Skal spille den for ungene, så de slipper å høre meg gå å gauke på den lenger :D

  16. Denne sangen forteller om vår rettighet til å leve det liv som vi har fått, som bare er vårt eget, den tiden vi har på jorden….sannhetens sang, den forteller jo alt!

  17. Denne skal jeg ha i min begravelse! Håper det blir en stund til! Fantastisk sang!!!!

  18. Tusen takk for nydelig sang, jeg blir glad hver gang jeg hører den. Den har hjulpet meg mang en tung dag.

  19. Ragni, Bjørg og Ann Mari: Tusen takk for kommentarer i bloggen. Sangen er virkelig nydelig og alle treffene og kommentarene jeg får på denne posten viser at dette er en film og en sang som treffer mange. Dette er den mest besøkte posten jeg har. :)

  20. Fantastisk. Jeg blir rørt, glad – og tårene ligger på lur i øyekroken. En vemodig film – og en vakker melodi – og mange sanneheter – mye å bli glad av. Tusen takk.

  21. Hei.
    Så filmen først i dag, men har hatt et forhold til sangen lenge. Min pappa brukte denne melodien og skrev om litt av teksten til min farmors 90 års dag… Den ble så fin at! Finner ikke teksten han skrev, skulle gjerne ha vist den fram! Alle gjestene ble rørt til tårer..

    fiiine sangen!

  22. Så hyggelig med så mange kommentarer på denne posten, det er tydelig at sangen rører mange.

    Guro: Jeg kan tenke meg den sangen må ha vært fin, ja… det er en nydelig melodi og sterk tekst. Heldige farmoren din, da. :)

  23. Den er en så flott film og en fantastisk sang.
    Første gang jeg så den, kunne ikke la være å gråte. Og da hele koret synger grunn-tonen mens Daniel dør på toalettet… nei, å nei… tårene rente!

    Jeg husker at vi sang denne sangen med koret til julekonserten i 2006 sammen med Hanne Krogh… det var en virkelig opplevelse i mange nivåer!

    Sendte sangen til mora mi i Peru (MED oversettelse) og det var samme reaksjonen. Helen Sjöholms stemmen og energien er noe man ikke kan forklare med ord…

  24. Oriana: Jeg og gråt da jeg så filmen. :) Den er veldig fin og ganske trist, men samtidig er det en film å bli veldig glad av. :)

    1. Hva kommer det av, tro? Selv vet jeg at jeg har blitt ganske skeptisk etter lite hyggelige opplevelser, men har liksom ikke gitt helt opp likevel.

Det er stengt for kommentarer.