Sommeroppsummering og Ikeabesøk

Det er så lenge siden jeg blogget jevnlig, at det nesten føles litt skummelt å være her igjen. Men bare nesten! :D

En liten oppsummering av sommeren så langt;

  • Besøk av utenbysboende familie (i flere omganger)
  • Oppfølging av Tenåringens vellykkede gjennomføring av trafikalt grunnkurs
  • 1,5 besøk på Ikea
  • Oppdaget flott bruktbutikk
  • Ca. to soldager, eller var det tre?
  • Diverse sene kvelder, som har ført til døgnvillhet og intens trøtthet på dagen i forbindelse med at jeg forsøker å snu døgnet tilbake til en viss normal.
  • Kulturell sofa-meny bestående av flere tv-serier og filmer
  • Pass av diverse naboers blomster
  • Nytt reiseprosjekt på gang
  • Lest en bokserie med tøffe damer i hovedrollene

Jeg skal slett ikke plage dere med detaljerte beskrivelser av alt som har skjedd i sommer. Bare det mest traumatiske.

Ikeatur nr. 1:
Jeg har et svært ambivalent forhold til Ikea; på den ene siden regner jeg det som helvetes forgård. Ja, jeg tror faktisk at hvis det finnes et helvete, så er det ikke et sted der man pines i flammer til evig tid. Nei, det er nok heller at man må tilbringe evigheten i en Ikea-butikk der man aldri helt finner veien ut igjen og køene aldri tar slutt. Dessuten er de utsolgt for alt du virkelig trenger.

På den annen side har Ikea mange praktiske, kule og ålreite varer – og det til en overkommelig pris. (Hvis jeg i tillegg forteller at jeg har fått innvilget kredittkort der, skjønner sikkert de fleste at det egentlig er det eneste stedet jeg kan skaffe meg nye ting til hjemmet.)

Starten på det første Ikeabesøket gikk relativt smertefritt for seg, det skal sies. Det var ikke smekkfullt, bare halvveis fylt opp av irriterende mennesker. Jeg er ganske sikker på at de fant meg like irriterende. Erfaren som jeg begynner å bli, hadde jeg skrevet ut og tatt med en liste over det jeg skulle handle, sortert etter lagerplassering. Og jeg fant det meste jeg hadde på lista mi. Endelig – dette var vel besøk nr. 3 i år, for å få ferdig et garderobeprosjekt jeg har styrt med en stund. Jeg fant altså alt jeg skulle ha, bortsett fra at jeg ikke hadde plass på tralla til alt. De siste detaljene; en del store plastskuffer, fant jeg ut at kunne vente til en annen gang. Det var veldig, veldig dumt.

Tralla ble ganske vindskjev da jeg hadde plassert alt på den. Jeg er innmari dårlig på å stable. (Beviset for dette kommer litt senere.) Etter bare 10-15 minutter i kø, eller noe som føltes som en kvart evighet, fikk jeg varene gjennom kasseområdet og trukket kortet. Jeg begynte på den lange veien tilbake til lånebilen. Det var en dag med relativt fint vær, og jeg var skikkelig varm etter all lempingen. Det gjensto bare å krysse veien nede i parkeringshuset, så var jeg framme ved bilen. På vei over ramlet selvfølgelig halvparten av innholdet av tralla og havnet midt i veibanen. Resten overlater jeg til deres fantasi å forestille dere. Au.

Skuffene jeg lot stå igjen på lageret… De har jeg sjekket Ikeas websider for omtrent daglig siden besøket. Det er tomt her, og tomt der, og hvorfor i alle dager kommer de ikke inn på lager igjen? Mysteriet ble senere oppklart av min mor, men først…

Ikeatur nr. 0,5
Det som skulle bli mitt neste (halve) Ikeabesøk, foregikk for kun få dager siden. Jeg skulle tilbake og bytte noe jeg hadde kjøpt feil, og siden jeg hadde besøk av venn med bil og tid til overs, befant vi oss snart på samme Ikeavarehus som jeg besøkte forrige gang. Allerede på vei inn forsto vi at dette var den dagen alle i hele verden hadde bestemt at de skulle på akkurat samme Ikea som oss. Oversikten viste at det var 20 ledige plasser igjen i parkeringshuset, og tallet sank fort. Vi fant en plass aller lengst unna inngangen. Da vi kom opp i avdelingen for bytte og retur, ble vi møtt av en så ekstrem folkemengde at det virket som vi var forflyttet til slummen i Mumbai. Eller et annet sted med innmari mye mennesker. Jeg trakk en kølapp, men da vi så at det var 30-40 stykker foran meg i bytte/retur-køen, og jeg i tillegg så på kvitteringen at det er evig bytterett, snudde vi og gikk tilbake til bilen. Det får være måte på hva man skal utsette seg for.

Jeg har fortsatt med å sjekke Ikeas websider for plastskuffene jeg trenger til mitt akk, så tomme skuffestativ av merke Antonius. En telefonsamtale med min kjære mor ga meg svaret. Hun har nemlig kjøpt samme type lagringsenhet, og har også vært på jakt etter plastskuffene. En Ikea-ansatt fortalte henne at de har sluttet å produsere skuffene. Det var en veldig skuffende (!) melding å få. Og hvorfor pokker står det ikke på websiden deres? Den gode nyheten er at det finnes trådskuffer, så på et eller annet tidspunkt håper jeg å få x antall av disse i hus, i tillegg til å få byttet varen jeg har kjøpt feil. Jeg må bare slikke sårene først og bygge opp litt mentalt overskudd.

4 tanker på “Sommeroppsummering og Ikeabesøk”

  1. Ikea er ikke helvetes forgård; det er en av de mer avanserte avdelingene i helvete. Kjøpesentre av den sorten som er full av gnålete butikker som selger billige kinesiske klær og legekontor er omtrent de eneste mer avanserte.
    Snobbete restauranter er ikke så ille, for der kan man i det minste sitte ned og man får mat.

    Og ja, typisk Ikea å slutte produsere en del av et produkt uten å la kundene vite!

    1. Ja, jeg er igrunn helt sikker på at helvete består av flere avdelinger, hvorav Ikea er der de som skal straffes hardest blir sendt. Kjøpesentre er desidert også på lista over steder jeg helst ikke vil oppholde meg. Jeg kan virkelig ikke fatte hvordan folk orker, det er så mye støy og bråk, musikk og kunderadio og mye akustikk. Grusomt!

      Ikea er skikkelig greie når de bare kutter ut et produkt uten å si noe om det. Men jeg lar meg ikke knekke..!

  2. Huffa. Men morsomt å lese da! :) Jeg må snart til ikea igjen selv, skal vi prøve å samkjøre? Delt helvete er halvert helvete?

    1. Veldig, veldig gjerne! :D
      Jeg er sikker på at delt helvete er mye bedre, da kan man i hvert fall le litt oppgitt sammen etterpå og plastre hverandre om det er nødvendig.

Det er stengt for kommentarer.