«Sjokomafia» truer bloggere

Jeg er generelt møkklei av alle som skal tjene seg rike på syke mennesker. Et av produktene på markedet er den såkalte sunne sjokoladen, Xocai. Om du har falt for reklamen, eller lurt på å kjøpe produktet vil jeg anbefale deg å ta en kikk på linkene under.

Xocai – en stygg historie om norsk sjokolademafia.

Drøyt, tenker du kanskje? Vel, du vil nok bli enda mer sjokkert når du hører at de også la ved kjørebeskrivelser for å finne huset hans, et bilde som viste hans «stamtre» (bilder og navn på Mortens foreldre, søsken og kone, med alles yrker, fødselsår og bosted oppgitt), bilde med kartutsnitt fra Google Maps som viser hans bosted, og bilde med screenshot av kontaktinformasjon fra Enhetsregisteret og Norid.

Xocai, en sunn sjokolade? Er det helse i hver bit?

Så langt er det påvist at denne sjokoladen ikke inneholder noe som er mer sunt enn det som finnes i andre sjokolader, kjøpt i hvilken som helst butikk. Xocai prøver ved hjelp av massiv markedsføring, flotte bilder, fancy forskning og udokumenterte påstander å påvirke mennesker til å tro at dette er et vidundermiddel. Noe det ikke er. Er du fremdeles ikke overbevist om at dette er sjokolade akkurat som alle andre, så har jeg sett på næringsinnholdet og ingrediensene i denne sjokoladen, og på ”vanlig” sjokolade. Innhold av energi, protein, karbohydrat, fett, fiber og fyllstoffer er tilnærmet likt for samtlige sjokolader jeg har funnet som har minst 70 % innhold av kakao. Den er til og med merket med advarsel til allergikere på akkurat samme måte som ”vanlige” sjokolader. Altså at den kan inneholde melk, spor av nøtter og hvete.

(…)

Denne sjokoladen er utrolig dyr. I butikken koster en Premium sjokolade fra Freia ca 20 kr. Det er for en plate på 100 gram. Xocai koster ca kr 10,- for en plate på 6 gram. Det er en forskjell på 830 % !! ( 20kr /100=0,2 kr pr gram, 10kr/6=1,67 kr pr gram, 1,67/0,2=8,35). Ettersom en bit koster kr 10,- vil det koste deg kr 30,- pr dag eller kr 900,- pr måned. De som pusher denne sjokoladen mener altså at det er en god ide å bruke 900 kroner pr. måned på sjokolade. Hver eneste måned hele året.

30 punkter du bør undersøke før du starter som Xocai-distributør.

Det hele blir også omtalt i f-b.no i dag (Fredrikstad Blad):

Vi blir truet av «sjokomafia»

For å si det sånn… denne sjokoladen skal jeg aldri bruke penger på. Jeg holder meg til Bocca’n min. :)