Helgetur til Tromsø

Snø i håret… i mai.

Helgen 11.-14. mai var Tenåringen og jeg på besøk i en av de fineste byene Norge har å by på. I hvert fall er det en av mine favoritter! Det er noe med landskapet langt mot nord, som tiltaler meg så veldig. Det er vilt og vakkert, men samtidig så åpent og luftig. Tromsø er omringet av fjell, men de er stort sett fine og avrundede og såpass langt unna at jeg føler jeg puster godt. (I motsetning til da jeg var på slektstevne i Høyanger for mange år siden. Der husker jeg fjellene som svært bratte og høye, og det ga meg en litt klaustrofobisk følelse, selv om det også var vakkert.)

Jeg har vært i Tromsø flere ganger, men det begynner å bli mange år siden sist. Tenåringen har kun vært der en gang før; da han var omkring et halvt år. Naturlig nok husker han ikke noe av det, så det var gøy å ta han med dit på nytt og se at han falt veldig for byen han og. :)

Vi har mange gode venner, samt en del familie nordpå, så helgen gikk ganske i ett med mye hyggelig sosialt samvær, men også litt sightseeing. Søndagen deltok vi i konfirmasjon; en utrolig flott feiring der vi traff både kjente og ukjente venner. Det ga meg et utrolig kick å få være med på alt sammen, selv om vi selvsagt ramlet sammen da vi kom hjem igjen. Betalingen må alltid tas, men jeg er takknemlig for at vi greide å delta så mye som vi gjorde.

Med på turen hadde jeg selvsagt kameraet mitt; jeg gledet meg til å få noe annet å ta bilder av enn det jeg ser her hjemme. Det er noe som gjør meg utrolig glad, når jeg kommer hjem og tømmer kameraet og får harddisken full av nye bilder jeg kan leke meg med. Det ble en lett blanding av vær, både regn, snø og sol. Faktisk alt sammen i løpet av én dag!

Her er et knippe bilder fra turen. Nå gleder jeg meg bare veldig til neste gang vi får sjansen til å besøke Tromsø! ♥

Regn og gråvær ved Ishavskatedralen
Dagen etter skiftet været hele tida. Et øyeblikk var det ganske klart…
Snøvær ved den katolske kirka (Vår Frue kirke).
Så klarnet det opp igjen. (Fra Storgata)
Utsikt fra Torget mot Tromsdalen.

Kaiområdet ved Polaria
Takket være oppklarningen, fikk jeg se litt av Tromsdalstinden stikke ut gjennom skyene.
Siste kvelden gikk vi en liten tur i vakre Telegrafbukta.
Også fra Telegrafbukta. ♥
For en flott avslutning på en fantastisk helg!