Barnepiken (The Help)

Det er en god stund siden jeg leste om boken på ulike blogger, men det fristet ikke egentlig å lese den. Helt siden jeg var ganske ung har jeg lest bok etter bok, om folk som har gjennomlevd de grusomste lidelser. Om hvite menneskers grusomheter mot svarte, eller om nazistenes folkemord på jøder, eller om unge mennesker som havner på narkotikakjøret. Jeg følte jeg hadde fått nok av alt elendet, og gikk over til fiction. (Ikke det at det nødvendigvis inneholder mindre lidelser, men det er i hvert fall ikke ekte.) Noen unntak gjøres så klart, det hender jeg ramler over en «sann historie-bok» jeg ikke greier å styre unna.

Nå har jeg altså sett filmen ‘The Help’, etter å ha sett flere som skrøt den opp i skyene. Nysgjerrigheten fikk overhånd, gitt. Det neste blir at jeg bare MÅ lese boka også. Hvorfor..? Fordi selv om filmen er fantastisk, så vil jeg bare ha med meg alle de detaljene jeg vet forsvinner når en bok blir til film!

For denne filmen er noe av det bedre jeg har sett på lenge. Den fikk tårene fram noen ganger, men mest av alt synes jeg den var en utrolig vakkert skildret historie om mot, styrke og en god dose solidaritet. Humor er det også mye av!

Boken er skrevet av Kathryn Stockett og det er hennes debutroman fra 2009. Det tok ikke lang tid før ‘The Help’ lå på toppen av bestselgerlistene, og så ble det film to år etter. Etter det lille jeg har lest om forfatteren, så har hun en del til felles med den ene hovedpersonen; nemlig at hun har vokst opp i Jackson, Mississippi, med en svart hushjelp og fraværende mor. Det er ganske rart å tenke på at en kvinne på min egen alder, har vokst opp i en virkelighet så diametralt ulik min egen.

Kort om historien: Handlingen foregår på 60-tallet. Skeeter (spilt av nydelige Emma Stone) er i begynnelsen av 20-åra og har akkurat kommet tilbake til Jackson, etter å ha avsluttet en universitetsutdannelse. Hun drømmer om å bli forfatter, men i første omgang får hun jobb i byens avis, der hun har ansvaret for en spalte om huslige sysler, som matlaging og rengjøring. En dag blir hun bevisst hvor dårlig de svarte hushjelpene blir behandlet av sine hvite fruer, og bestemmer seg for å skrive en bok fra hushjelpenes synspunkt. Hun får etter hvert kontakt med to hushjelper, som går med på å dele sine historier med henne, med stor fare for sin egen sikkerhet. Gjennom disse kvinnenes fortellinger, får hun et innblikk i en virkelighet hun ikke har vært bevisst tidligere – og det blir det skandale av!

Jeg må bare advare… filmen (eller boka), vil trolig føre til aversjon mot sjokoladepai.

Her er en trailer:

11 thoughts on “Barnepiken (The Help)”

  1. Åkej, alt som kan gi meg aversjon mot sjokolade i noen form er definitivt noe jeg trenger. :D Denne må jeg straks se. Har kjent litt som deg at jeg ikke heeeeelt hadde så lyst til å lese den, selv om jeg nesten kjøpte den som e-bok en gang. (Det var vel da jeg endte opp med Aldous Huxley i steden).

    1. Hehe, ja – nå har jeg vel aldri smakt sjokoladepai, men det har jeg i hvert fall ikke lyst på nå. ;) Se filmen, det går kjappest, håper du liker den! :)

  2. Å så deilig å se andre som elsker filmen, og jeg lover deg, du kommer til å elske boka!!!!!!! Løp og kjøp nå!!

Kommentarer er stengt.