Konfirmasjon til glede og besvær

I dag fyller Tenåringen hele 15 år, og det føles veldig fint og ganske rart. Det er selvsagt en klisjé dette med at tida flyr så fort, men jammen føles det sånn ut innimellom! På en måte føles det som et helt liv siden 15-åringen min ble født – og samtidig som bare noen få øyeblikk.

Til våren skal han være konfirmant. Det opptar mye av tankevirksomheten min for tida, for jeg har ikke arrangert noe lignende før og synes det er litt skummelt. Ikke at jeg står helt alene med det, altså, for det gjør jeg jo ikke. Imidlertid er jeg ganske kontrollfrik og vil helst ha oversikten og .. ja, kontrollen over det som skal skje. Alt etter innspill og ønsker fra hovedpersonen selv, det sier seg jo selv.

Jeg har søkt etter inspirasjon på nettet, og det ligger mye fint der. Bare det med bordoppsett har surret rundt i hodet mitt noen dager – men i dag fant jeg flere greie forslag på Quality Olavsgaard sine sider, og tror jeg har løst akkurat den biten. Vi kommer til å ha noe rundt 23-24 gjester (hvis alle kommer), og jeg likte veldig godt firkantbord.

Her kan alle gjestene se hverandre, noe jeg synes er spesielt viktig.

Lokalet vi skal bruke er i hvert fall mer enn stort nok til å romme alle gjestene, slik at vi kan sette opp en del bord til å ha maten på i nærheten. Vi satser på koldtbord, men mulig også varmmat for den som vil ha det. Tenåringen selv ønsker nemlig indisk, i tillegg til koldtbordet. Det er helt i orden for meg! (Det er heldigvis et godt utstyrt kjøkken der, så det vil gå an å få til i praksis.)

Sønnen min har plukket ut fargene svart og sølv, mulig med innslag av rødt. Okay! Invitasjonene følger i hvert fall ønsket hans – snille Jorunn har laget flotte invitasjonskort! Jeg kan ikke vise bilde av dem, for de er ikke sendt ut ennå.

Disse fargene gir meg imidlertid en viss utfordring når det gjelder pynt og blomster, spesielt det siste. Sølv- og svartfargede blomster tror jeg blir både vanskelig, og litt dystert, men det må da løse seg på en annen måte? Svarte og sølvfargede bånd/sløyfer rundt vasene, kanskje? Og svarte servietter må vel også kunne gå an å skaffe. (Jeg tror jeg satser på engangsduker i hvitt, om jeg ikke finner noe i sølv.) Det er veldig viktig at det ikke blir nusselig, søtt, jentete eller noe som i det hele tatt hinter i den retning. ;)

Jeg er som sagt ikke spesielt dreven på dette, og dessuten er budsjettet litt begrenset – men jeg tenkte fri litt til dere som leser her. Har dere tanker og innspill så vil jeg veldig gjerne høre!

I tillegg har jeg planer om å holde tale, men vet da søren hva som er greit å si. Min 15-åring er veldig opptatt av at det ikke skal være pinlig! Ikke noe fremvisning av nusselige babybilder, ei heller flaue historier fra han var liten. Det er ganske forståelig – det er jo sånt som er viktig i den alderen. Sanger vil han i hvert fall ikke ha, men taler er greit… heldigvis. (Da jeg ble konfirmert ville jeg ikke ha taler i det hele tatt, og dessverre lot familien meg få det som jeg ønsket. I dag tenker jeg det var litt dumt.) Jeg må prøve å flette inn litt humor, i hvert fall, det er viktig i vår lille familie!

Så – har dere noen ideer dere vil dele med meg, er jeg som sagt lutter øre. :)

Tillegg: Etter å ha sett noen bilder med hvordan det kan gjøres, har vi bestemt oss for å droppe rødt og gå for svart, sølv og hvitt. Det kan virkelig bli rålekkert!

24 tanker på “Konfirmasjon til glede og besvær”

  1. Spennende! Jeg har hatt dobbel konfirmasjon (tvillinger) for et par-tre år siden, fargene var sølv, sort og hvitt :)) Så ta kontakt hvis du vil se noen bilder/få tips til pynt og sånt!

  2. Hvis han vil ha innslag av rødt, så er jo for eksempel røde Gerbera en veldig fin blomst? Og hvite blomster kan man jo også ha sølvglitter på (litt spray)… (Ok, tipsene her kommer fra ei som er heeelt i ørska… hehe).

    Panduro har ulike sånne «tyllremser» i forskjellige farger til å legge utover bordet som en løper, hvis det er aktuelt. De har også dekorstener etc. http://www.pandurohobby.no/pan/IboxServlet?id=IXS790&OPT=*AP

    Bordkortene bør jo ta igjen fargene fra invitasjonene synes jeg. Men der kan man jo også legge inn et rødt innslag.

    Ok, litt for trøtt jeg…. kommer kanskje tilbake med mer etter hvert!

    1. Takk for innspill! Det var kjempelurt med stoff som man kan legge utover som løper. Linken funka ikke helt, men nå vet jeg hva jeg skal se etter så jeg skal finne det.

      Bordkortene skal nok matche invitasjonene, ja. Absolutt! :)

      Sølvspray var lurt, noterer meg den også! Og så må jeg ut og søke på Gerbera, for den blomsten kjenner jeg ikke. :D

  3. Enkel bordpynt på hvit duk kan være å spraye eføyranker (silke) i sølv. Europris har rimelig bokser med sølvfarge. I tilegg kan du bruke sorte stener sammen med rankene. Da gjenstår rødt, og da kan du lage enkle lave dekorasjoner av røde roser og noen grønne blader.

    1. Hei Scarlett! ♥ Her kommer det jo mange flotte forslag, tusen takk! (og nå fant jeg ut at røde gerbera var nydelige blomster). De eføyrankene er også bra tips, skal sjekkes ut! :D

  4. Jeg tenker som Cat, rødeblomster med svare og søv tyll rundt eller noe lignende..

    Å jeg kan godt lage bordkortene ikke noe problem det, så kan jeg ta dem med meg når jeg kommer til Oslo :)

    1. Nå har vi sett på en del bilder og har bestemt oss for å droppe rødt, og i stedet gå for sølv, svart og hvitt. Tror det blir veldig fint! Det er helt supert hvis du vil lage bordkortene, snille du! Vi tar det på privaten… :D

  5. Googlet litt, og fant ut at det finnes tulipaner som er svarte. Nesten svarte i alle fall. Hvite blomster finnes det jo mange av, ellers kan man jo spraye med svart og. Du kan jo lage blomsteroppsatser med hvite blomster, med innslag av spraylakkerte blomster i sølv, svart – eller svarte tulipaner. Da blir det ikke så «hardt» :) Og «hoved»kaka kan man jo style opp i disse fargene :D

    1. Hei Løven min! ♥ Spennende tanke med spraylakkerte blomster, jeg skal sjekke og evt teste ut. :D Og ja, kjempefint tips å ha en kake som matcher i fargene. *noterer*

  6. Heisann :)

    Kombinasjonen svart, hvitt og sølv høres både lekker og høytidelig ut !
    Apropos tips : Så et konfirmasjonsbord/utstillingsbord med morsom detalj i en butikk i fjor. Der var en sort serviett brettet slik at den så ut som et slips med slipsknute osv. Tror den lå over en hvit serviett som skapte en fin kontrast…
    Det finnes sikkert en del bøker på biblioteket om emnet borddekorasjoner, serviettbretting osv samt mange temasider på nett.
    Ellers er det viktig med gode hjelpere og god tid…. :)
    Å ønske velkommen : (…hvis man vil……)
    Jeg ønsket velkommen til «vår» konfirmasjon med en selvlaget tekst på rim hvor hver og en av gjestene ble omtalt og ønsket velkommen.
    Det fungerte veldig bra og ble en morsom og god start på dagen (festen)
    Blomster :
    Jeg kjøpte en stor båtformet skål, noen fine og dekorative småglass/ vaser i ulik fasonger samt oasis. En uke før konfirmasjonen handlet jeg ( i ro og mak :) ) de utvalgte snittblomstene hos Mestergrønn til en relativt billig penge (…fikk mye for pengene !) Jeg satte blomstene mørkt og kaldt, i en bøtte med litt vann i kjelleren fram til den dagen jeg ønsket å begynne «framdyrkingen» dvs da snittet jeg blomstene og de begynte å utvikle seg. Pionene måtte snittes tidlig, rosene dagen før osv osv Jeg laget blomsterdekorasjonen dagen før dagen og i de små vasene med
    enkeltblomster ble spredd utover bordet (ble senere fordelt på kaffebordene)

    Underholdning til kaffen : Quiz: Hvor godt kjenner du konfirmanten ?
    Fakta, morsomme utsagn osv. Div. utsagn med tre alternativer. Ring rundt riktig svar. Hos oss skapte dette mye latter, stort engasjement og god stemning rundt bordene… :)

    Selv begynte jeg på det skriftlige arbeidet med tale, sanger, m.m på høsten.
    Hos oss er det konfirmasjoner i mai måned.
    Konfirmanten min laget/ designet egne invitasjonen som ble trykket opp samt hjalp til med å lage film og billedkavalkaden. En av konfirmantens venner hadde i tillegg laget en filmhilsen i hemmelighet samt lage ett kunstnerisk innslag som ble framført på dagen. (vennene var gjester i hverandres konfirmasjoner) Maten (tapas) etter ønske fra konfirmanten, bestilt fra catering, ble en stor suksess både hos tenåringene og besteforeldre.
    Kakene sto familie og venner for….
    Dagen ble en kjempefin opplevelse for oss alle sammen !

    Lykke til med forberedelsene :)

    1. Takk Lilja, her var det mye interessant og fint! Det er så godt å kunne få tips fra andre, på den måten merker jeg hvordan det stadig formes til nye ideer i hodet mitt. :D Veldig stilig med de serviettene brettet som slips!

      Jeg skal sørge for å få hjelp med det hele, spesielt pyntingen og kakebakingen. ;)

      Jeg har ennå ikke begynt på talen.. uæææh! (Det er i mai det skal skje her og.)

  7. Gratulere med 15 åring i hus! Utrolig spennende fargekombinasjon, tror det kan ende opp med å bli veldig lekkert!

  8. Jeg har ikke konfirmant ennå, men jeg har arrangert noen selskaper i årenes løp. Dessuten har jeg vært i mange ;-)

    Det første jeg tenker på ang firkantbordet ditt er at det blir så vanskelig å snakke med folk. Du får bare kontakt med dem som sitter på hver side av deg. De på andre siden av bordet blir for langt unna. Kanskje spiller dette en rolle, kanskje ikke.

    Når det gjelder billig duk, som ikke er av papir, vil jeg slå et slag for nervøs fløyel/chenille. Kjøpte i 5 meters lengder på Jysk i sommer. Nyanse lyslysgrå. Kan også fås i andre farger. Strykefri og kan klippes uten at den rakner. Genialt!

    Lykke til med planleggingen. Og festen!

    1. Takk for innspill og tips, Synline! Jeg hadde ikke tenkt på det i forhold til firkantbordet, men da skal jeg tenke litt videre rundt dette.

Det er stengt for kommentarer.