Steng kommentarfeltene

Jakob Arvola er en oppegående blogger, om du ikke leser postene hans allerede så ta en tur innom og les Det skulle tatt seg ut.

I dag har han skrevet «Kommentarer er overflødige«, en post om de problematiske kommentarfeltene vi finner under artikler hos de ulike nettavisene.

Flere redaktører og vaktsjefer stenger kommentarfeltene om natten. Det er forståelig. For når norske familefedre og -mødre har lagt ungene for kvelden setter de seg selvtilfredse ned ved maskinen i sofakroken, tar på seg kallenavn som BGirl eller Superboy og begir seg ut på nettet på jakt etter noen å banke opp. De invaderer kommentarfelter, setter nyheter på hodet, avsporer debatter og sprer bygdesladderen sin spaltelangs.

Jeg vil tro vi etter hvert er mange som unngår å lese kommentarfeltene på slike steder. Jeg blir i dårlig humør hver gang jeg blar nedover for eksempel en dagbladet.no-side og får med meg noen av de surmaga kommentarene der, spesielt på artikler som handler om innvandring- og asylpolitikk. Det er en merkelig følelse å vite at rundt om i dette landet sitter det folk som synes det er helt greit å skjelle hverandre ut på nett, skrive de styggeste ting om andre mennesker, eller til og med komme med drapstrusler/-ønsker om folk de ikke kjenner en gang.

Ytringsfrihet er jo noe vi skal være stolte av å ha, men da må det vel tilføre oss noe mer enn at vi har lov til å skrive stygge ting anonymt?

Jeg tenker at om media-Norge bestemmer seg for å stenge alle kommentarfelt på nettavisene… hvilken forskjell vil det egentlig gjøre? Blir ytringsfriheten skadet av dette? Jeg mener nei; det gjør bare oss andre i bedre stand til å unngå møkka, for de av oss som ikke orker lese sånt grums kan da lett slette/blokke/sky vedkommendes side(r).

Så vær så snill, nettaviser… steng kommentarfeltene!

11 tanker om “Steng kommentarfeltene”

  1. Ytringsfriheten blir såvisst ikke skadet av at redaktørene tar seg sammen, går til eierne og ber om å få tilbake eiendomsretten over egne produkter og forvaltningen av både redaktørplakat og Vær Varsom-plakaten. Det er tvert i mot noe ytringsfriheten tjener på. Nå brenner mange inne med saklige meninger av frykt for å bli banket opp av nettmobben.

    1. Hei Jakob!
      Jeg er helt enig, jeg vet at mange skyr disse diskusjonsstedene som pesten, fordi det ikke er noe å hente der – det blir ingen saklig diskusjon med folk som synes det er greit å gå løs på andre med tastaturet.

      Hvem var det som sa at det vil ta en generasjon før folk oppfører seg skikkelig på nett, fordi dette for mange er så nytt at de har misforstått hvordan nettet skal brukes? Jeg frykter at dette er slik mange diskuterer utenfor nettet også, så jeg vet ikke om tiden vil være noen hjelp her.

  2. Jeg må bare si meg enig. Jeg tror dette er folk som ikke vil ha noen nytte av kurs i nettikette eller hva som helst. Jeg tror det er mange som bare vil krangle og spre møkka si ut over et størst mulig område. Jeg skjønner ikke at vi skal gidde å gi dem plass til det?

    Som du sier, vil de absolutt ytre seg så kan de lage sine egne forum for det. Klarer man ikke å ha ordentlige debatter i nettavisene så kan man likså godt stenge kommentarfeltene.

    1. Det tror jeg du har helt rett i, det har i hvert fall ikke nyttet så langt når folk har forsøkt å diskutere med disse nettrollene.

      Jeg har mer tro på de offentlige diskusjonene i blogg og på Twitter, der får man kjapt påpakk om man ikke oppfører seg ordentlig og diskuterer på en saklig måte, og sanksjonene blir at folk overser/blokkerer kjapt og enkelt.

  3. For min del må de godt stenge kommentarfeltene.
    Jeg synes det ofte bare er kverulering og drittslenging og det er ikke min form for underholdning. Men det er jo en del som deltar i kommentarfeltene og de har vel en slags glede av det. Eget forum for de hadde vært greit for oss andre, men kanskje det ikke er like morsomt da? Det virker som halve morroa er å klare å erte opp noen «saklige»…

  4. Jeg forstår ikke logikken: «Jeg tenker at om media-Norge bestemmer seg for å stenge alle kommentarfelt på nettavisene… hvilken forskjell vil det egentlig gjøre? (…) Så vær så snill, nettaviser… steng kommentarfeltene!»

    Det er da ikke så fryktelig vanskelig å se hvor artikkelen slutter og hvor kommentarene begynner, og på den måten bestemme hvor man skal slutte å lese?

    Generelt har jeg en ryggmargsrefleks som reagerer når noen foreslår å stenge ytringskanaler som man selv ikke liker. Jeg har problemer med å forstå fordelen med å fjerne kommentarfeltene. Og fordelene med å ha kommentarfelt er jo fortsatt ganske opplagte: for eksempel er det en kanal for folk å kommentere feil journalisten har gjort, slik at artikkelen kan korrigeres. Og så videre.

    Så la kommentarfeltene være åpne. Men sett gjerne av litt ressurser til å fjerne den verste møkka – og da tenker jeg ikke på innholdet i kommentarene, men formen.

  5. Hei Bjørn og takk for kommentaren din!
    Nei, det er ikke så vanskelig å se hvor kommentarfeltene begynner – men altså, hvorfor skal de være der? Hva er vitsen med å legge til rette for at noen skal få lov å spy gørra si utover nettet? På hvilken måte er dette en viktig del å beholde for å ikke svekke ytringsfriheten?

    Jeg tenker at det koster nettavisene en god del å ha folk som skal sitte døgnet rundt og luke ut de verste postene.

    Å ha en «send inn melding om du oppdager noe feil» i en artikkel, er vel så greit alternativ.

  6. Helt enig! Og som jeg gjorde i kommentarfeltet til Arvola, vil jeg tipse deg om en annen velskrevet bloggpost om samme tema:

    http://craftprat.wordpress.com/2010/12/14/hva-med-a-gi-nettkommentatorene-en-stemme/

    Legg merke til enkelte av kommentarene som kom etter at posten ble lagt ut på VG-nett… *rødmerødme*

    Jeg har også inntrykk av at det er spesielt er avisartikler som handler om innvandring og asylpolitikk som tiltrekker seg mye gørr, og jeg har også sluttet helt å lese disse. Og tenker at ytringsfriheten ikke blir svekket om de stenges, derimot tror jeg den må skjermes innimellom for å kunne styrkes i det lange løp. Slik det har blitt, er det rene vill vest.

    Jeg var selv litt engstelig for slike kommentarer på min blogg når jeg begynte å skrive ettersom den handler om integrering og forsøker å sette innvandrere i et godt lys. Men det har jeg til dags dato heldigvis ikke opplevd, og jeg banker i tre for det ;)

    1. Oj, ikke meningen å glemme å svare her. Takk for kommentaren, C’est la vie! Jeg var inne på linken du la ved, ganske interessant det hele… og takket være VG flytter halve diskusjonsforumsgjengen inn i blogegn til craftprat. *sukk*

      Hvis VG leser her.. ligg unna! Jeg er ikke interessert i linker fra dere. ;)

      Godt å høre du ikke har opplevd noe sånt i din blogg, jeg har inntrykk av at de som kommenterer i blogger stort sett oppfører seg fint. :) Lurt å holde seg unna twingly og linking til aviser… der kan det fort dra seg på en del uheldige «kommentører». ;)

Det er stengt for kommentarer.