Sulten og sur!

Jeg skal altså ned noen kilo. Minst 7, for å være nøyaktig. Jeg må ta hensyn til at jeg er insulinresistent; det vil si færrest mulig karbohydrater. Ettersom lavkarbo-regimet jeg har ført det siste året ikke har ført til særlig vekttap, har jeg funnet ut at jeg er nødt til å se nærmere på kaloriinntaket mitt.

Lavkarbo-dietten jeg har fulgt består av nesten-ingen-karbohydrater og dertil mer fett. Noe må jo kroppen hente energien fra. Det har fungert veldig fint, jeg har holdt meg noenlunde mett – og best av alt; jeg fikk endelig stabilisert blodsukkeret mitt. Det i seg selv var verdt hele kostholdet!

Lavkalori er en annen grei. Jeg har fortsatt å holde meg til ca 10-20 gram karbohydrater per dag, men på grunn av kaloritellinga må jeg kutte ned på fettet. Det er ikke kroppen særlig fornøyd med. Nå får den plutselig ikke energien den ønsker seg.

Nå er det slutt på velbalansert blodsukker, gitt. Jeg er sulten HELE tida. Dag som natt. Magen skriker, jeg er svimmel og kvalm og noe så inni granskauen sur og grinete. Jeg drømmer om mat om natta, og om dagen tenker jeg ikke på annet enn når jeg kan spise neste gang. Men jeg er sta og bestemt, så jeg holder meg til de ca. 1700 kcal jeg kan tillate meg per dag.

Det går jo ikke i lengden, dette her. Jeg fungerer ikke, har ikke overskudd til noe når kroppen skriker etter mat.

I dag har jeg bakt et lavkarbobrød som inneholder ca 1830 kcal for hele brødet. Det veier 460 gram. Det skulle bli noe sånt som 4 kcal per gram brød, hvis jeg ikke bommer heeeelt. (Hjernen min klarer i hvert fall ikke å tenke matte når den er så utsultet.)

Bakeresultatet i sedvanlig Lothiane-stil. Men det smaker godt likevel!

Ane Guri kom med oppskriften – tusen takk til henne!

Dersom du har lyst å bake det samme er dette oppskriften:

4 store egg (eller 5 små) piskes lett
1/2 boks Kesam original
1 ss bakepulver
60 g sesamfrø
50 g kruskakli
60 g solsikkefrø
2 ss linfrø
3 ss olje
litt salt etter smak

Bland alt sammen i en bolle. Ha «deigen» i en papirkledd brødform og stek midt i ovnen på 180 grader i 50 minutter.

Frøene kan blandes i ulike mengder, eller erstattes med andre du liker bedre.

Jeg lagde min egen vri på brødet (det er jo det morsomme med baking): Kruskaklien byttet jeg ut med 3-4 ss fiberhusk og 1 ss glutenmel. Jeg ønsket mer linfrø (jeg brukte knuste linfrø) så jeg minska litt på sesamfrøene og økte med linfrø. Ellers grovhakket jeg solsikkefrøene med stavmikser før jeg hadde dem i deigen.

Kvelden ble avsluttet med en skive (ca. 30 gram) med hardkokt egg og litt majones. Jeg ble mett… en liten stund.

I morgen er det fredag og jeg har planlagt tacosalat. Denne gangen skal jeg lage tacokrydderet selv, etter å ha lest at kjøpekrydderet inneholder 60 % sukker!

(Jeg er sulten igjen, så jeg får gå og legge meg før jeg sprenger dietten min helt.)

9 thoughts on “Sulten og sur!”

  1. Uff! Dette høres forferdelig slitsomt ut :( Føler med deg, og håper sulten vil stabilisere seg etterhvert… Klem ♥

  2. Jeg skjønner problemet! Må passe på matinntaket/kostholdet for at ikke blodsukkeret skal gå agurk og jeg plutselig får problem med finmotorikken og begynner å skjelve og svette (og blir litt «småhissig» hehe). Balansegangen mellom å få i seg nok og ikke spise for mye (les «legge på seg») er ikke enkel!
    Hadde ikke livet vært så mye enklere hvis vi kunne hive oss på sykkelen noen timer eller rase en tur gjennom skogen så granbaret føyk? ¤%#@$ og søren også!!!

  3. Sliter ofte med det samme: det som er godt for noe, er vondt for noe annet. Lykke til med det som forhåpentligvis blir en kort overgang før du oppnår stabilisering på det nye regimet!

  4. Takk skal dere ha!
    I går gikk det bedre. Det nye brødet hjalp, pluss at jeg bestemte meg for at jeg skulle gi litt f… siden det var fredag og vi skulle ha besøk og greier. Det ble derfor fridag fra kaloritelling i går – og utskeiing med nyyydelig lavkarbopizza. Da ble jeg mett og lykkelig. :D

Kommentarer er stengt.