Krabbekur?

Jeg leser Merete Sparres «Balansenøkler» og kjenner jeg blir ivrig. Har testet noen øvelser fra boka og synes dette virker veldig fornuftig. Et av kapitlene omhandler diagonaltrening og krabbing, for at venstre og høyre hjernehalvdeler skal komme mer i takt med hverandre. Merete Sparre forteller om en kvinne hun møtte, som hadde blitt rammet av hjerneblødning og våknet opp uten språk og evne til å røre seg. Hun hadde tidligere lært om sammenhengen mellom diagonalitet og hjernens funksjon, så mens hun lå der uten å kunne røre seg, begynte hun å tenke seg en forbindelse mellom høyre skulder og venstre hofte, og motsatt. Senere klarte hun å gjøre små bevegelser og etterhvert flere typer diagonale øvelser. Knapt to år etter kunne hun fungere godt igjen, blant annet kjøre bil. Bak rattet trente hun stadig diagonaler, ved å stramme det ene låret og den motsatte armen, fordi hun følte det gjorde henne mer fokusert og utholdende.

Det står mye mer i kapitlet også, om hvordan mennesker har fulgt hennes «krabbekurs» for å bedre hukommelse m.m. Mye spennende skjer visstnok under slik trening, så nå tenker jeg begynne med dette selv. Når jeg orker skal jeg krabbe på en matte jeg har. Orker jeg ikke, skal jeg gjøre øvelsene i form av tanker. Såpass har jeg fått med meg fra den kognitive terapien, at tankeøvelser også kan gjøre noe positivt.

Jeg testet nettopp meg selv når det gjelder krabbing og merket at jeg egentlig helst vil krabbe i passgang, altså bevege arm og ben på samme side samtidig. Interessant! Så jeg tvang meg selv til å konsentrere og bevege venstre arm og høyre ben samtidig.

Forhåpentligvis har ikke Merete Sparre noe imot at jeg siterer fra krabbekuren hennes. Kanskje det er flere som vil prøve? Jeg må skaffe meg knebeskyttere!

Krabbing. Stå på alle fire. Legg kroppstyngden bakover så baken er like over hælene. Hendene skal være rett under skuldrene. Rett ut ryggen og se fremover. Krabb med bittesmå, langsomme, smygende skritt. Sjekk at bevegelsen er helt diagonal, det vil si at høyre hånd og venstre kne løftes og lander samtidig. Pust! En krabbekur med garantert effekt er på syv minutter hver dag i syv uker. Kanskje må du begynne med en mye mindre dose og eventuelt investere i et par knebeskyttere.

Boken «Balansenøkler» anbefales!

Det som forresten også er svært interessant for meg i forhold til trening av diagonaler, er at det blir nevnt at sjonglering og tromming er bra for det samme. Jeg tenker at tenortrommingen min er en slik form for diagonaltrening, og der har jeg enkelte ting jeg sliter veldig med å få til likt på venstre og høyre side. Kanskje dette kan hjelpe?

About these ads

4 tanker på “Krabbekur?”

  1. Sikkert smart. Husker mamma jobbet på en spesialskole/avdelig… den gang man hadde egne klasser for «vanskelige» barn. Må vel være 30 år siden, men der drev hun med krabbetrening på skolebarna hver dag. Er nok også derfor helsesøstere er så opptatt av dette på helsestasjonen når man er på kontroll med barna.
    Eldste dattera mi gikk helt stødig da hun var 10 måneder, og når jeg kom gående med henne til kontroll ble helsesøster langt fra fornøyd. Hun krabbet ikke helt ordentlig før hun var 9 mnd… ikke at det er så sent, men hun mente at hun da hadde krabbet for kort tid før hun begynte å gå ;)

    Lykke til med krabbingen!! Regner med du ikke tar treningstimene når sønnen har med kompiser hjem hahahaha! :D

  2. Hørtes spennende ut, og jeg måtte jo prøve med en eneste gang;)
    Opplevelsen var:
    Når rumpa skal være så langt bak som over hælene blir man automatisk ganske baktung. Det blir også slik at det må bli veldig korte «skritt» om gangen, og knærne (i alle fall mine, hihi) dytter borti hendene rett som det er. Men når jeg tenker meg om, tror jeg at jeg glemte å _løfte_ knærne, jeg skjøv dem i stedet. Så får gjøre det riktig neste gang!
    For Jeg likte øvelsen – definitivt! Så takk for tips, Lothiane! Må få kjøpt Balansenøkler snart nå! Er sikker på at det må være en veldig bra bok.

  3. Syltegeek: Yeahh! :D

    Løven: Så interessant det du forteller om moren din. Jeg har aldri vært borte i slik trening, men husker også de på helsestasjonen var veldig opptatt av krabbing. Sønnen min krabba i vei, for han gikk ikke så tidlig. Selv gikk jeg ganske tidlig og har dermed sikkert krabbet en kortere periode. Søstra mi krabba vel ikke i det hele tatt, så vidt jeg husker, hun dro seg bortover i sittende stilling. :)

    Ikke noe krabbetrening her så lenge det er besøk, nei! :D haha!

    Martha: Jeg tror jeg skyver mer enn løfter selv. Forsøker å være bevisst på alt sammen, men vanskelig å få det tyngdepunktet bak. Rumpa vil visst opp og dermed får jeg ikke huet opp uten at jeg får vondt i nakken. Jeg føler meg stiv og støl som en 80-åring, men kanskje krabbingen vil hjelpe litt på det. :)

    Ellers har jeg tatt i bruk flere av øvelsene fra boka, og synes det gjør godt.

Det er stengt for kommentarer.