Oaser for sarte sjeler

ME-syke, og andre som ikke orker så mye støy og inntrykk, har også behov for å gå ut av og til. Det å kunne møte gode venner på en kafé, kan gi en humørstigning som sitter i kropp og sinn lenge etterpå. I hvert fall er det det man håper på. Problemet med å gå på kafeer (og andre utesteder), er at det svært ofte er mye støy på slike steder. Det som skulle være en hyggelig opplevelse, kan ende opp med å bli det som tipper formkurven over og gjør deg sengeliggende i dagevis etterpå.

Det er et par vesentlige punkter som avgjør om et utested er egnet for ‘sarte sjeler’. Støy og skarpt lys står høyt på lista over det vi helst ikke vil ha så mye av.

Det er flere av oss som har et ønske om å finne fram til de rolige oasene som forhåpentligvis finnes. En kafé der det er rolig og behagelig stemning, mykt lys og helst litt oppdelt så man ikke sitter i et stort rom der alle lyder høres overalt. Et slikt eksempel er Clodion Art Café på Frogner. Velger man å stavre seg ned trappen, finner man et rolig kjellerlokale med peis, der det nesten aldri sitter noen på formiddagene.

Men, det må da finnes flere slike «myke kafeer» i Oslo? Jeg håper på mange tips fra dere som leser. Kjenner du til en perle av et sted, så blir jeg veldig glad for tips. Håpet er å kunne samle en liste over rolige steder, som forhåpentligvis også kan være til hjelp for flere.

Når vi først er i gang er det jo greit å lage oversikt over slike steder ellers i landet også, så jeg tar gjerne imot tips om oaser i alle byer.

27 tanker på “Oaser for sarte sjeler”

  1. I Kirkeveien ved trikkestoppet Frogner Stadion ligger Coffi bar. Den ser unnseelig ut fra utsiden, men inni har den myke, koselig møbler og søt betjening som kjenner deg igjen. Jeg vet ikke hvor lenge de holder åpent, men de selger også vin der, hvis du vil ha. Selv er jeg der mest på morgenen for take-way-kaffe, eller en rolig avislesningsstund før jobb.

  2. Herlig, Titta! Takk for tipset, det er jo faktisk en mulighet for at jeg kan prøve ‘Kjøkkenet’ ved et av mine besøk på den kanten av landet. :D

  3. Hei:)
    Har vært på Cocoa et par ganger nå. Det ligger langs birkelunden i Toftesgate. Dersom ikke HELE ammeklubben toger inn på en og samme tid, er det et veldig koselig og rolig sted.

  4. Mulig det bare er fordi jeg har vært her sammen utrolig koselige og behagelige folk hver gang jeg har vært her, for det er ganske trangt og de har bare «pinnestoler», men Tanta til Beate i gamlebyen har bidratt til mange koselige lunsjer for meg :) Ikke dyrt, god mat og nesten alltid lite mennesker. Mulig det er annerledes på ettermiddag/kveld.

    men hvor er det bildet ditt fra!!? der kunne jeg tenke meg å sitte!! :D

  5. Dette innlegget likte jeg godt :-) Lurer på om tipserne også kan gi en kommentar på om en får diettmat på disse oasene? (Uten gluten, melk… o.l.).

  6. Pia, min venninne, sier: Jeg synes det er ganske allright på cafeen i 1.egt. på Glasmagasinet/Stortorvet, på dagtid dvs. før kl.to.
    Også på det Glutenfrie bakeriet (kanskje ikke det mest interessante stedet å dra), der er det stort sett alltid stille og rolig atmosfære. Ligger i Kirkegata vis a visKvadraturen.
    2 hours ago ·

  7. Takk for alle gode forslag! Jeg håper jeg kan sjekke ut disse med tid og stunder. :)

    SerendipityCat: Så flott med forslag fra Pia! Glutenfritt kan være interessant for mange, så det er fint å få vite om. :) Waldemars har jeg jo vært på en gang og dit drar jeg gjerne igjen!

    Frederikke: Ammeklubben håper jeg å holde meg unna, de hører stort sett til under «støy». ;) Men akkurat det kan man jo aldri vite, så jeg fikk lyst å prøve Cocoa. Tiltalende navn og Birkelunden har jeg gode minner fra. :)

    Løven: Tanta til Beate har jeg hørt om, men kan ikke huske om jeg har vært der. Det hadde vært hyggelig å prøve det stedet en gang, kanskje vi skulle fått det til? :)
    Bildet fant jeg på google, så jeg vet dessverre ikke hvor det er fra, men helt enig i at det hadde vært et hyggelig sted å sitte! :D

    Ella: Diettmat er også et godt poeng! Du fikk kanskje med deg det glutenfrie bakeriet som ble nevnt over her? Har du kjennskap til det så hører jeg gjerne fra deg, om du likte/ikke likte det.

  8. Vi tar med oss godstolen fra bildet over her, så blir alt helmaks! :) Møtes gjerne der en gang :)
    18 og 19 trikken stopper nesten utenfor døren som informasjon til dem uten bil eller TT-kort

  9. Løven: Høres bra ut, håper vi kan få til det en gang! :D og godstolen synes jeg jammen vi skal knabbe og ta med oss. ;)

  10. Tips via Twitter fra @lmarius: Torgerstuen på Tøyen.

    Noen som kjenner stedet? Jeg kan ikke huske å ha hørt om det før. :)

  11. Har en til: Emil & Samuel på toppen av Steen & Strøm, hvis de fortsatt eksisterer. Var der for en tid tilbake på lunsj, og da var det bare oss og ett annet bord der. Helt stille, ikke bakgrunnsmusikk engang.

    http://www.emilogsamuel.no/

    (Visstnok svært så trendy nattklubb der i helgene, aldri sjekket det da..)

  12. For en genial ide! :-D
    Skal tenke meg om og gi deg beskjed.
    Dette var kjempelurt, kommer ikke helt over hvor knakende smart dette var!
    Skal skrive om det på bloggen min også, med henvisning til dette innlegget slik at flere kan bidra med gode ideer!
    Håper du får en rolig stund i en rolig oase (for en vakker beskrivelse) :-D
    Klem Lokki

  13. Tusen takk, Lill! Jeg skal lage en skikkelig oversikt bare jeg får igjen pusten, og da skal Bestemors få en plass på lista. :D Så flott du har startet blogg, jeg skal følge med. :)

    Så fint du likte ideen, Lokki! Kjempebra du vil spre det videre så får vi forhåpentligvis inn mange tips om koselige og rolige steder som passer for «oss sarte». :)

  14. Hei!
    Nå har jeg skrevet et aldri så lite oasepreget innlegg hos meg, hvor jeg ber folk å komme med forslag :-D
    Vet du dette er så smart – utrolig klokt ME hode du har :-D
    I Østfold setter jeg en knapp på Kafé F15 Alby Gård, Jeløy, Moss

    http://www.alby.no/index.aspx

    et nydelig sted i ukedagene, men i helgene er det skrekkelig populært så DA er det nok lurt å finne veien til en annen rolig oase ;-)

    Igjen Tusen Takk for et knakende smart forslag, alt godt til dag!
    Håper dagen din blir fin :-D
    Klem Lokki

  15. Hei igjen, Lokki!
    Åh, der har jeg jo faktisk vært! Kjempekoselig sted, og en nydelig hage å tusle rundt i er det også. :) Bra forslag!
    Ønsker deg også en fin dag, forhåpentligvis snøfri… her laver det ned. :-O
    Klem :)

  16. Skagestad i Mandal er et nydelig sted. To søstre som driver stedet og er verdens skjønneste. Siden begge har bodd mange år i Spania er maten preget av det, deilig synes nå jeg….men vil du har det enkelt kan du få ei hjemmebakt skive med brunost.

  17. Palmen på Grand er ein slik plass, roleg, berre ei fontene som sildrar og lågmælt prat. Vil ein ha det heilt stille ligg det ein mørkare salong innerst inne, der ein også kan sitte.

  18. I Trondheim finnes det ett sted som heter Bella Bulldog i Ravelsveita. Tror adressen er Ravelsveita 6. Uansett. Lite lyd, god sofa, ikke så mye folk (styr unna lørdag!) og veldig gode kanelboller :)

Det er stengt for kommentarer.