Den beste ideen… ever!

rockeringDet skal innrømmes at jeg akkurat nå er så sliten at jeg har gått inn i hypermodus, men samtidig er jeg nokså fornøyd med dagens dont. Første skoledag, Tenåringen har begynt på nytt og spennende stadie og kom hjem med sekken full av tunge bøker. Ingen lekser, heldigvis, men altså en haug med bøker som skulle pakkes inn i bokbind.

Jeg vet at det finnes dem som synes det er morsomt å legge bokbind på bøker. Jeg er ikke en av dem, tror jeg mangler det genet der. Ikke at jeg ikke får det til, men jeg knoter og styrer og synes aldri papiret sitter godt på. Det varer vanligvis ikke så mange månedene før papiret henger i filler, noe som er ganske irriterende etter all jobbinga.

Da vi var halvveis i bunken av bøker, tok jeg meg en pause og satt på balkongen, ristende av irritasjon over denne torturen man blir pålagt i begynnelsen av hvert skoleår. De har sendt folk til månen, for pokker, hvorfor kan de ikke binde inn bøkene i plast med en gang de trykkes?!

Så der satt jeg da, og tenkte ut eder og forbannelser overfor både skoleverk og forlag. Selvsagt kunne jeg ikke holde dette for meg selv, så en statusoppdatering i Facebook måtte til. (Litt sympati er aldri å forakte.) Et par av tilbakemeldingene kunne fortelle at det jo fantes noe smart, kalt boksokk, og hvorfor i alle dager hadde jeg ikke kjøpt det?!

Dette var helt nytt for meg, så jeg googlet straks ordet og vips fant jeg denne siden, og da sto det straks klart for meg: «Jeg bestiller en hel drøss og gleder meg til å ALDRI legge bokbind på en bok igjen!» Like etter var eposten sendt avgårde og jeg forsøkte å dempe irritasjonen over at jeg ikke fant ut dette for en uke siden. Jeg fikk forresten svar fra boksokkstedet etter circa 40 minutter, med beskjed om at bestillingen sendes i posten i morgen og portoen blir 40 kroner. Så genialt!

Nå skal det sies at det lar seg gjøre å kjøpe boksokkene (jeg vil forresten heller påstå at dette er bokfrakker, men jeg skal forsøke å ikke være for pirkete) i bokhandler, dette ifølge mine velinformerte Facebookvenner. Muligens ville jeg spart noen kroner på det, men jeg o-r-k-e-r ikke dra ut på ny shopping nå. Vi har jo nettopp kommet oss gjennom handling av sekk, klær, skrivesaker, hårklipp og to par sko. Nåde, jeg klarer ikke mer…

Takk til hvem det nå var som fant opp bokfrakkene, og til den/dem som fant opp internett. Kombinasjonen er simpelthen gullegod!

15 thoughts on “Den beste ideen… ever!”

  1. Hm, fiffig idé for de som misliker bokbind. Selv må jeg tilstå at jeg er en av de gærningene som elsker å legge bokbind på et sett nye skolebøker, så til de grader at jeg neppe ender opp med noen boksokk. ;)

  2. Kjempestilig. Er spent på hvordan de sitter på bøkene. Det må du fortelle! Var innom siden og kikket, og så i farta ikke noe om størrelser… men mulig jeg overså noe.

  3. Jeg har vært litt sånn likeåleggepåbokbindpånyebøker, men i fjor syntes jeg plutselig jeg hadde mistet teken. Det førte selvfølgelig til lefsete hjørner og slengende innbretter… Men NÅ, hah! løp jeg rett inn og handlet meg 5 stk boksokker. =o)

  4. Litt morsomt å se at mønstrene er akkurat de samme som var på papiret vi hadde da jeg var ung!

    Bortsett fra min favoritt, da, det med Formel-1 bilene på.

  5. Jøss! Men jeg er jo som vanlig grunnleggende skeptisk ;) Passer de alle størrelser, er jo ikke en bok som er lik…. og 10 bøker X 2 barn = 800 kr,- pluss porto…. Men hvis de selger dem i bokhandlere, kan jeg jo faktisk stikke innom å se :D Jeg er nemlig så heldig at dette tipset kom før bøkene er i hus *friste* Neida!Tenk å friste den som (kanskje) kom med årets beste idè!! Tusen takk, dette skal jeg sjekke ut :D

  6. Hanne: Heldige du som liker sånt, jeg burde vel egentlig sørge for å leie inn en som deg hvert år. ;) Tar du oppdrag i Oslo? *fnis*

    Eugenie: Jeg er og spent på det. Kikka på noen amerikanske sider og så de har noen jumbostørrelser til store bøker/permer. Sto ikke noe om det der jeg bestilte, så det blir spennende.

    Marina: Jøss, husker du sånt også! Jeg har noen vage bilder i hodet, men greier ikke hente fram mønstre… men husker at jeg gikk over til gråpapir da jeg ble eldre – «dekorerte» selv. :)

    Løven: Haha, skeptiske løven. Joda, de er ganske dyre, spesielt hvis man skal ha til flere barn. Jeg ser at vi i år skal ha ca. 15 bøker her, og har bestilt 10 boksokker. Forhåpentligvis vil de passe til de fleste bøkene, så får vi heller styre på med bokbind på de som blir til overs. Uansett – vi er jo ferdige med 10 bøker, så noen boksokker får heller ligge på vent. :)

    Si fra hva du finner ut hvis du ser i butikker, da? :)

  7. Neglecta: Beklager, kommentaren din lå på vent – men da får du heller få ditt eget svar her. :) Godt tipset mitt kan hjelpe flere, håper vi blir fornøyde! Jeg tror uansett ikke det kan bli verre enn de lefsete greiene vi har holdt ut med hittil. ;) Hurra for ideer som gjør livet lettere! :D

  8. Må si jeg digger selve ordet «boksokk» , og vurderer å skaffe det til høstens niendeklassing:)

  9. Det skal jeg gjøre! Håper de er litt tøyelige og at de kan presses på de fleste størrelser, men det kan jeg jo nå få prøvd, kanskje de rett og slett er så geniale at de burde selges på blå resept ;)

  10. Trine: Jeg skal komme tilbake med hvordan de funker når jeg bare får dem. De skal sendes i dag, så da har jeg dem sikkert snart. :)

    Løven: De skal jo være strekkbare, så de bør passe flere størrelser – og er det noen bøker som er for store skal jeg vel klare å legge vanlig bokbind på dem. Helt enig i at de godt kan selges på blå resept, for jeg må innrømme at dette tar omtrent knekken på meg hver eneste skolestart. ;)

  11. De hadde dessverre ikke boksokk :( Fikk beskjed om at Nordli var de eneste som hadde dem nå. Tanum hadde før, men kundene syntes de var for dyre, så de har sluttet med dem. Vel, vel egentlig greit, for på vei hjem igjen kom jeg på at på skolen til ungene har de jo alltid krevd gjennomsiktig bokbind, altså den plasttypen.
    Men gleder meg til å høre om dine når du får dem :D

  12. Takk for tilbakemelding, Løven! Jeg fikk gitt beskjed videre til ei venninne som ville ut og se etter dette. Og nå ser jeg plutselig de har endret på websiden der jeg bestilte.. og satt opp hvilke størrelser de forskjellige boksokkene har… Det ser litt dårlig ut, for jeg har visst bare bestillt Small. :-? Det sto jo ingenting om størrelser der i går kveld…

    Nuvel, jeg håper det går bra likevel, ellers får jeg høre om det lar seg gjøre å bytte.. eventuelt kan jeg selge dem videre. Det ordner seg nok. :)

    De er dyre, joda, men jaggu er det verdt pengene om det betyr at vi ikke trenger ta denne drittjobben hvert år. :D

  13. Det er så en savner at ungene er i skolealder og en går og handler inn skolesaker og legger bokbind på bøkene.. «Sukk» :) Fint at kloke hoder finner på noe sånt som det der som boksokk/bokfrakk.., sikkert enda ei frustrert mor som har tenkt som deg;)
    Håper du har det bra og ønsker deg fine seinsommerdager Lothiane:)
    Klem

  14. Hei Rosa! Ja, sikkert en frustrert mor som har tenkt ut boksokken, og glad er jeg for det. :)
    Ønsker deg og fine dager! *klem*

Kommentarer er stengt.