Mulig jeg er pirkete, men…

Aftenposten har en sak om Marks & Spencer i Storbritannia, som er i «puppekrig» (teite ordet)  fordi de visstnok har lagt på avgifter på størrelser fra D-cup og oppover. Avgiften er på circa 20 kroner og blir forsvart med at de bruker ekstra stoff og at det er mer jobb å lage bh’er i større størrelser. En del kunder er rasende og mener de blir forskjellsbehandlet, og argumenterer med at kjeden ikke gjør det samme på klær i større størrelser. Der koster ei t-skjorte det samme uansett størrelse, hvorfor ikke bh’er?

Jeg forstår på en måte hva de er sinte for, men samtidig ikke. Man får det man betaler for, stort sett. Sist jeg kjøpte bh kosta den meg nærmere 800 kroner. Kjipt, men den er i hvert fall god – og helt nødvendig. Det finnes ikke noe alternativ uansett, hvis jeg ikke vil bestille fra utlandet – men da får jeg jo ikke prøvd på forhånd. Så, LaLina får fortsette å ha meg som kunde inntil videre.

Det jeg henger meg opp i når det gjelder artikkelen er ikke egentlig historien, men hvordan den er skrevet. For det første er det en del «morsomme» ordspill, som vel må forventes – selv om det minner meg mer om hvordan Dagbladet pleier formulere seg. Men denne setningen da:

Men nå har kjeden fått det for seg at brystfagre kvinner skal betale mer for undertøyet enn sine mer normale og flatbrystede medsøstre.

«Mer normale»? Så man er altså unormal når man har D-cup eller større? Greit å vite.

20 tanker på “Mulig jeg er pirkete, men…”

  1. La Lina er bra, men Change, som du bl. a. finner på Oslo City, er faktisk også veldig bra. Og billigere.

    Noen ganger savner jeg å bo i Oslo. Godt man kan reise dit på besøk. Og sånn.

  2. Stjernesøkeren: Hehe, fnyse er så fint ord! :)

    Elin: Oj, takk for tips. Aldri hørt om Change, må sjekke ut en gang. :) Oslo er greit i forhold til at det meste er tilgjengelig, men det er sikkert fordeler med å bo andre steder også. Vil jeg tro. :)

  3. Hei søta,
    Fint inlegg, som alltid, fra deg! Jeg smiler godt av betraktningene dine. Delte dem med min kjære og han mente at det nok ikke var vondt ment, bare litt ubetenksomt! hehehe…
    Det jeg klarer å henge meg opp i her (Siden jeg da er under D cup) er vi «mer normale og flatbrystede medsøstre.» Er man altså FLATBRYSTET om man er under D cup? Her var det iallefall en veldig ubetenksom setning som kunne «fornærme» noen og enhver av oss hunkjønn….:) hehe…Vi får ta en stor klype salt på noe, ellerno! :D
    KleM`KleM :D

  4. Håper dere tillater at et mannebein forviller seg inn i dameavdelinga. :-) Når Aftenposten skriver «normal», mener de kanskje egentlig «vanlig» eller «gjennomsnittlig»? Jeg må innrømme at jeg ikke har så mye empirisk materiale å slå i bordet med (selv om jeg gjerne påtar meg et forskningsprosjekt…). Men jeg går vel ut fra at D ikke kan sies å være «gjennomsnittlig» størrelse?

    Dessuten bruker jo avisa faktisk komparativformen «MER normale», så det dreier seg vel mer om enn SAMMENLIKNING mellom størrelser, enn et skille mellom «normalt» og «unormalt». Det samme kan man vel også si om bruken av ordet «flatbrystet», som bell4trix nevner. Avisa mener antakelig at kvinner med størrelse under D-kopp er «MER flatbrystet», og det stemmer vel for såvidt?

    Når det gjelder de «morsomme» ordspillene, må jeg som mann bare si – jo, men det ER jo gøy med pupper, da. :-)

  5. bell4trix: Hehe… men husk, du er flatbrystet MEN normal! Tenk så fint. ;)
    Hehe, jeg synes igrunn artikkelen er innmari dårlig formulert, men det er sikkert travle tider som journalist. En stor klype salt er sikkert lurest, takk for klemmer og gode ord, smiler her nå. :D

    Torgny: Takk for din input som «nøytral», dvs mann. ;) Du har sikkert rett i det du sier, jeg ser i hvert fall at det kan forstås sånn også. Jeg er vel bare litt irritert på avisers uttalelser om normalitet. Hva som er gjennomsnitts cup-størrelse i Norge vet jeg lite om, men gjetter på B eller C. Muligens større ettersom det er økning på gjennomsnittsvekta til folk?

    Som ikke-flatbrystet er jeg bare lei av fokuset, tror jeg. Fatter ikke greia, halve verden har pupper, mora di, søstra di. De fleste har fått mat fra dem. Det er fettkjertler. De er der bare. :P

  6. Kjenner at jeg heller litt mot å heller ville være unormal altså…:D Jeg liker best å tenke på meg selv som en tjej med stooore pupper. Iallefall føles det sånn når man prøver å hoppe eller løpe -ikke at jeg kan skryte på meg å bedrive for mye av det for tiden meeeen, i prinsippet liksom :p

    Torgny: Det var omentrent ordrett det min kjære også sa, før han slengte på et » det var sikkert ikke vondt ment», Og det var jo det jeg hørte, for det var det eneste jeg var interessert i å høre ham si -min mening i et dypere toneleie….hahaha..Nei uff, men er kanskje noen prosent sannhet i det? *ta meg selv i nakken*

  7. Lothiane; Ja, er enig i det gitt! Vil ikke ha de noe større, men liker å tenke at de er store, iallefall store nok. Ikke flate liksom. Mest tull i kommentarene over. Men du har vel en spade salt i værste fall? ;)
    Synes hele den artikkelen blei litt feil, man er liksom ikke enten unormalt store eller flatbrystede. Tror alle er perfekte som de er. Men skjønner godt at de kan bli for store. Har flere i familien som har redusert størrelsen. Noen ganger er bare ikke ting i balanse.Og belastningsskadene er veldig vonde da.
    Så det så …. :)

  8. De storbystede får altfor mye oppmerksonhet fra menn, derfor dette gebyret fra D-kopp og oppover. Landsforeningen for småvokste pupper har hatt vellykka lobbying bh-bransjen i det siste.

  9. oki, jeg føler behovet for å kidnappe kommentarfeltet er for påtrengende ;) Ikke for at du har behov for dette, men jeg bare må *ler*

    Dette er jo bare tull og tøys, skatte pga mer stoff basert på cupstørrelse?
    Det nå en gang slik at det er ikke bokstaven på cupen på bh som bestemmer hvor mye stoff det går med…

    BH størrelser er en komplisert affære, hvor det handler om to mål og diferansen mellom disse. Mål rundt rygg under pupp, og mål rundt pupp. Dersom differansen mellom disse er stor, så blir det en større bokstav enn om den er liten. Dermed blir en B cup en mye mindre pupp en en E cup – så fremt man sammenligner innenfor samme ryggomkrets.
    Med en gang man sammenligner med en som har en smalere eller bredere rygg, så kan man ikke lenger si at en B cup er mindre enn en D cup.
    Det er nemlig omtrent samme bryststørrelse på en 85B, 80C, 75D og en 70E.

    Og ja, jeg veit dette fordi jeg har «rar» bh-størrelse, og Lalina er min venn også :)

  10. Føler nesten at jeg som mann «smugkikker» på kvinners forestillingsverden i denne tråden. Og for meg virker det nærmest som om enkelte av dere er ENDA mer opptatt av bryststørrelse enn det vi menn liksom skal være.

    Smaken er som baken – og bysten: delt! Noen liker store, noen liker små. Og noen gir blaffen, bare de tilhører et tenkende og sjarmerende individ. Slapp av, damer. Tror dere virkelig at vi menn er SÅ enkle? Pupper er ikke hovedsaken. De er bare en bonus.

  11. Jeg vet at endel bh-produsenter lager de større størrelsene litt mer solide enn mindre størrelser, og da blir jo produksjonen gjerne litt dyrere. Men det høres jo ikke ut som om det er det M&S driver med?
    Hvis det bare er tøyet de bruker mer av så kan vel noen minne dem på at det brukes atskillig mer tøy i en kjole eller bluse enn en bh!

    Ellers kan jeg nevne at «gjennomsnittspuppestørrelsen» i USA visstnok er D. I California er den DD. Uten tvil inspirert av Silicon Valley!

  12. Bell4trix: Det kan bli for mye (og sikkert for lite), men en spade salt skal vi nok greie å spa fram. :D Dette er vel ikke den mest seriøse kommentartråden og heldigvis for det! :)

    Sukkerspinnengelen: Åh, du mener de mannfolka som ikke greier å se deg i øynene mens du snakker med dem og svarer i øst og vest mens sikkelet renner? Dem må du gjerne få! :P

    Anne: Flott forklaring, takk skal du ha! :) Du har jo helt rett i det. Den gang jeg måtte gå inn på str. rundt gikk jeg vips opp en eller to cup-størrelser. Likte ikke det helt, men sånn er det jo.

    Torgny: Bare smugkikk i vei du, du er hjertelig velkommen både i denne tråden og andre. Veldig fint det du sier, jeg satser helst på de mennene som gir blaffen og er mer opptatt av det som er inni hodet mitt. :)

    Marina: Solid er bra, jeg betaler gjerne litt ekstra for det. M&S kjenner jeg for lite til at jeg kan uttale meg om hvordan bh’ene deres er.

    Mye silikon i USA, er det ikke? :)

  13. Ja. Og mye kroppsfett også. Hvis det ikke er det ene eller det andre, er det begge deler.
    Og de få av oss som ikke har verken det ene eller det andre finner ikke bh-er som passer. En dame i en butikk var tilogmed frekk nok til å si at jeg burde skaffe meg silikon sånn at jeg passet inn i de «normale» størrelsene deres. For sikkerhets skyld la hun til noe om at menn foretrekker jo store pupper så det ville være en investering…

  14. latterlig, all den tid E-cup faktisk er gjennomsnittet … det REELLE gjennomsnittet, that is, ikke b-cup og 80-omkrets-gjennomsnittet vi mer «normale» kvinner lurer oss selv med/blir lurt med av kjedebutikker. sukk. frøken 70E her, liksom.

  15. Marina: Det er jo helt sprøtt å skulle foreslå silikon til noen… de burde heller vurdere hva slags bh’er de tar inn. Her er det stort sett motsatte problem, det er veldig få butikker som har noe særlig større enn E.

    Vaarloek: Er E-cup gjennomsnittet? Det visste jeg ikke. Men det er innmari viktig å få riktig mål, jeg gikk inn fra 85 til 70/75 da jeg ble målt hos LaLina. Plutselig sitter bh’ene mer på plass.

Det er stengt for kommentarer.