Værsågod bli gærn (eller: tivolibesøk om du vil)

Jeg er på den årlige familieferieturen med far, søster, nevø og sønn. Vi okkuperer tre rom på et av Københavns mange hoteller. Rommene er… helt greie. De har fjernet minibaren så jeg har ikke kjøleskap. Det er et stort minus. Internetten virker i rykk og napp og koster kroner 79 per døgn. Enda et minus, jeg synes det burde være gratis. De har sikkert bredbåndslinje som ikke koster stort likevel, og nettet er dessuten meget ustabilt. Dessuten har jeg nesten ikke penger igjen etter alle ferieturene og det synes jeg de skal ta hensyn til!

Det er dyrt i Danmark. Den danske krona står ganske høyt i kurs for tiden, og det gjør ikke ting bedre.

Dagen i dag ble brukt i Københavns stolthet; Tivoli. Det skal sies at slike steder ikke er blant mine favoritter, men hva gjør man ikke for de små avkom? De vil jo ikke annet enn å løpe rundt blant attraksjoner og boder, så høye på sukker at de rager 10 centimeter høyere i været enn vanlig. Det er utrolig hvor gode de er på å mase om penger til ditt og datt og å få det til å høres ut som de lider forferdelig om de får et nei. De har ikke lov til å klage, de fikk nemlig lov å få sukkerspinn – og det fikk aldri jeg lov til da jeg var barn.

Eksempel på noe jeg ikke prøvde.

Jeg har en skrekkelig plagsom allergi mot alt som går fort og høyt og på skeive. Det hjelper ikke med Zyrtec, for å si det sånn. Dermed unngår jeg de fleste attraksjonene, men barnekarusellen kunne jeg godt tenke meg å prøve. Du vet… den som går saaaakte rundt mens de spiller en eller annen søt pling-plongmelodi… også kan du sitte på dyrefigurer. Jeg tok ikke den karusellen. Det var fryktelig lang kø og ingen av dem som ventet var mer enn 90 centimeter høye. Derimot ble jeg lurt av min kjære søster og nevø til å tro at Odinekspressen var helt ufarlig og rene barnematen. Pøh! Den var kjempeekkel! Hmph.

Dette er ikke Odinekspressen, men Rutschebanen. Den tok jeg selvsagt ikke, men det gjorde søster og nevø… to ganger. Bildet er tatt fra Pariserhjulet, som anses som mye tryggere enn en berg- og dalbane.

Jeg overlevde altså, som dere ser. Jeg tror ikke jeg prøvde nok attraksjoner til å få fullt utbytte av de 200 kronene jeg brukte på turpass. *snøft* Jeg gjorde noen tapre forsøk, men det er måte på hvor mange køer kroppen min orker stå i. Det var gøy med pariserhjul, da kunne jeg ta utsiktsbilder fra toppen. Det var fint med Minen og; en artig båttur inn i mørket. En drage hadde de også gjemt der inne. Akvariet imponerte ikke fryktelig, men det var ålreit. Hva mer gjorde jeg, egentlig? Jo, vi kjørte det lille toget som går rundt i hele Tivoli og som ellers bare er fylt opp av de aller minste barna. Fine greier. Jeg fikk så vidt plass til de lange beina mine. :)

Det er fint i Tivoli, da. :-)

6 timer holdt jeg ut med ståk og styr og minst treogenhalvmillion mennesker som alle helst skulle gå eller stå akkurat der jeg gikk eller sto. Da jeg til slutt, utslitt og sårbeint, forsøkte hvile meg litt på en trapp mens jeg ventet på at de to gullungene (les: trollungene) skulle bli ferdige med hva-det-nå-enn-var-de-holdt-på-med og så ble jaget vekk av ei tivoliansatt dame… DA var det nok. Teite dama mente jeg ville sperre folk fra å komme til den teite boden hennes om jeg satt ytterst på kanten av (den meget brede) trappen i fem minutter. Det var ingen som gadd prøve boden hennes uansett, og det var ikke min skyld. Minus trehundreogfemtiåtte terningkast til henne!

Så da tuslet jeg ut av Tivoli og tilbake til hotellet, der jeg sank sammen på sengen og bestilte nye 24 timer med internett for 79 kroner, og her sitter jeg altså ennå. De andre holdt ut en times tid lenger enn meg i tivoliland, men i morgen blir det andre boller! Jeg har lyst å se nasjonalgalleriet, men det tviler jeg på at de andre drømmer om. I stedet blir det kanskje en båttur på kanalen og et besøk på Planetariet? Taim vill sjåvv.

God natt fra Køben. :)

30 tanker på “Værsågod bli gærn (eller: tivolibesøk om du vil)”

  1. Vet ikke om jeg hadde holdt ut 6 timer i et tivoli selv jeg :-)
    Jeg elsket denslags før og kunne kjøre de villeste ting. Men så kom jeg til et punkt i livet hvor jeg syntes slike ting så farlige ut, og jeg er livredd for tekniske feil. Satt i karruseller og fryktet at noe skulle løsne eller gå galt på annen måte, så det var ikke det at jeg ble sjuk :-)

    Nyt ferien og kos deg!

  2. Hehe, stakkars deg….
    Da vi var i Tivoli i fjor, ble vi egentlig mest skuffet over hvor slitent det så ut der. Folk som satt og drakk overalt osv. Og dyrt var det ja!
    Men når det gjelder det å sitte på trapper er det jo en ny trend å spyle vekk «uønskede elementer» som sitter der, så kanskje du bare må være glad for at dama ikke tok fram slangen, hehe….

  3. Morsom beskrivelse.
    Til å være tivoli er Tivoli i København det tivoliet i verden jeg helst ville opplevd tivoli. Faktisk til å leve med, bl.a. pga mange fine spisesteder.
    Ferie er for meg også ferie fra internett og norske nyheter. Ingen ting er som å komme hjem fra en tre ukers tur og så bla seg gjennom e-postmeldinger og fordelaktige fotballresultater fra Trondheim. Dessuten sparer man 79 kroner døgnet med dårlige linjer, så kan man kose seg med å legge inn bilder og reisebeskrivelser når høstregnet kommer.

    Ulempen: At i ditt tilfelle så får man ikke følge deg på turen – og det er jo en fornøyelse, gode eller mindre gode bredbåndslinjer og tivoli.

  4. Også Tivoli som er så gøy!! :D

    Det høye tårnet med huskene på var forøvrig ikke spesielt skummelt i det hele tatt. Jentene vi hadde med oss ble kjempeskuffa. ;) Men det var veldig fin utsikt derfra. :)

    Hihi, du skulle nok satt deg på benken foran flosshattene likevel… ;)

    Planetariet hadde vi også lyst til, men det rakk vi aldri. Send gjerne en rapport derfra også hvis dere drar dit. :)

  5. Lenge siden jeg var i København… Men Tivoli hadde jeg nok styrt unna, jeg har samme allergi som deg. ;)

  6. Eugenie: helt enig, jeg og tenker på hva galt som kan skje – men så er jeg en utpreget katastrofetenker. Jeg liker ikke sånt, trenger virkelig ikke en slik ekstra spenning i livet mitt. Men skjønner at mange synes det er fryktelig morsomt. :)

    el Vera: Spyler de vekk folk??? Hadde dama gjort det ville jeg klabba til’a, for på den tiden var jeg så utslitt og hadde nulltoleranse for irriterende folk. ;)

    Tivoli så ganske fint ut nå, synes jeg, ikke så mye fyll å se heller – men jeg så noen «slitne» elementer som tuslet rundt og samlet kaffe- og bruskrus. Det var fem kroners pant på krusene og overraskende mange gadd ikke pante dem selv.

    Geir: Takk skal du ha! Velkommen hit, forresten, jeg tror ikke jeg har sett deg her før. Koselig. :)

    Hva? Klarer du deg på ferie uten internett? Er det mulig altså? :-O Jeg er jo totalt avhengig, så jeg får omtrent samme symptomer av å ikke komme på nett som jeg gjør om jeg ikke får røyk i tide. Hmm, jeg tror jeg har noe å jobbe med.

    Stormel: Hehe, jeg forstår at du er mer hekta på tivoli enn jeg er. Jeg fant flere benker å sitte på (brukte dem godt), men så ingen flosshatter. Jeg som trodde jeg hadde fått med meg hele stedet, men det kan jeg jo ikke ha gjort da. :) Stort sett satt jeg på en benk med faren min, mens de unge løp rundt og kjørte diverse karuseller m.m. :)

    Tror ikke det blir noe Planetariet på meg. Jeg er gåen etter å ha gått til Nyhavn og tilbake igjen. Ville på båttur, men det var så fullt av turister at jeg ikke orka stå i kø. Poden og jeg tuslet oss tilbake igjen i stedet.

    Elin: Ja, hadde jeg vært her på egenhånd ville jeg valgt helt andre steder å besøke enn Tivoli og turistgatene. :)

  7. Hmmm, trodde jeg var innom her stadig vekk jeg. Men det kan hende dette var første kommentaren min. Takk for velkomsten i alle fall, det innbyr til å besøke «Lothiane, created on the Eight day» både titt og ofte;-)

  8. Nå skal det sies at jeg har en hukommelse som en …. mygg (?) og muligens bare har glemt det om du har kommentert før, men jeg tror ikke jeg har sett en kommentar fra deg her før. Så – velkomsten kom vel sent, men den er godt ment. :)

    Takk for tips om sloganizer, jeg likte den der! :)

  9. Tivolier er som en magnet på meg, jeg elsker det! Og liker fortsatt veldig godt dine «reisebrev»!

  10. Fortsatt god Sommer Lothi!!! Håper køben ble en bra opplevelse, selv om det var både dyre pølser og litt vel mye tivoli;)

  11. Tivoli er jo kjempegøy!!! Jeg er riktignok pysete selv og tar av prinsipp ikke selv de minste berg- og dalbanene, men jeg elsker alle rolige turer der man ser på ting eller pariserhjul eller hengende husker. Men jeg elsker stemningen og på Tivoli i København er det jo også så koselige omgivelser, blomster og du verden og jeg liker det og. Dessuten har de god slush. Selv har jeg dog ikke egen familie enda eller barn og passe på og jeg kan tenke meg at det blir mer slitsomt da, selv om barna sikkert har det fantastisk. Når man er liten elsker man jo sånt.
    Anyway, jeg bare babler i vei, det var et fint innlegg du hadde her og det fikk meg til å mimre mentalt, noe jeg liker å gjøre :O)

  12. Oj, – et hotell som ikke har forstått hvordan de skal prise sine tjenester. Not good. Do tell them!

    Jeg har ikke vært på tivoli siden jeg var 19, og det er noen år siden gitt.

    Da var jeg russ, og fattig, og en venninne og jeg lot oss plukke opp av en amerikansk soldat som inviterte oss på middag. Vi syntes det var litt pinlig å bli betalt for, – men han syntes det var så billig at det var helt greit å betale middag for to jenter. Og mer var det ikke.

    Vi sov på madrasser i Sportshallen – sånn ca 700 i ett rom. Ikke greit å sove da. Kan det ha hatt noe å gjøre med at vi var fulle nesten hele tiden?

    Heller ikke greit å sove nå med Gubbe som snorker. Øreproppene arbeider seg ut og blir mindre virkningsfulle etter få minutter. Har kjøpt tre nye sorter i dag på apoteket nær deg.

    Godt å ha Gubbe hjemme likevel, – snork til tross.
    Vi sover med alt som heter vinduer og dører åpne, – og håper alle slemme tyver holder seg langt unna i varmen …

  13. Jeg husker jeg digga Tivoli da jeg var der for noen år siden.

    Også må du prøve å ta deg turen til Kristiania også. Eller har de rydda opp der nå? Da jeg var der var hvertfall atmosfæren helt spesiell, og jeg tror ikke poden din tar skade av det heller. Du kan sikkert være moralistisk imens om du vil, også.

  14. Ha ha ha!
    Det er så gøy å lese slike ‘sett-fra-min-vinkel’ poster fra deg…
    Jeg elsker tivoli.
    Selv om jeg undres over dette at man faktum blir mer engstelig med årene, ting blir skumlere å ta enn før.

    Men assa, fikk du ikke sukkerspinn?
    Jeg gikk forbi noen barn som spiste det i Molde under Moldejazz, og ble sporenstreks satt tilbake til barndomsommer. Det var fint:)
    (Godt mulig foreldre ikke syntes det var så fint den gang… kremt)

  15. Sisselkathrine: Så koselig du følger med! Tivoliet i Køben er veldig koselig, det blir bare litt voldsomt. ;)

    Ann Kristin: Takk takk, og god sommer videre til deg og! Kos deg masse i varmen. :)

    Karoline: Mimring er bra! Koselig at du satte pris på posten min fra Tivoli. Jeg husker jeg likte Tivoli mye bedre da jeg var liten, men så har jeg jo blitt mer pysete (og sliten) på mine «gamle» dager. ;)

    Tonita: Så koselig å se deg i bloggen! Det høres ut som du har hatt en artig Købentur på dine unge dager. ;) Morsomt å lese om. :) Snorking kan være forstyrrende og ørepropper er jeg avhengig av. Jeg har noen jeg er fornøyd med (kjøpt på samme apotek), men de sklir dessverre litt ut, ja. Det går an å få kjøpt sånne som blir tilpasset øret, men de koster jo en del mer. De jeg kjenner som har det er i veldig fornøyde. En dag skal jeg få meg noe sånt… :)

    Sauegjeteren: Jeg fikk nok ikke sett Christiania, men det kan jo hende det blir en tur dit på et tidspunkt det ikke er steike varmt og ikke så mange turister. Kunne vært artig å besøkt området, for jeg har bare lest om det og ikke sett.

    Anett: Hehe, jeg har vokst opp med en mor som er datter av to tannleger. You do the math. ;) (Tannbørsten var aldri langt unna…)

    Sukkerspinn sto ikke på menyen, nei… Men jeg tror jeg smakte det ved en eller to anledninger som barn. Nå har jeg smakt det igjen, men jeg tror det smaker helt annerledes når man er liten og ikke tenker på hva det egentlig består av. ;)

  16. Nok en gang er det som du beskriver meg *ler* Tivoli og lekeland og andre slike parker er jeg totalt allergisk for. Mange lange slitsomme timer som tilskuer før i tiden, nå kan jeg bestemme selv.
    Kanskje en rolig karusell for småbarna med dyr å sitte på hadde vært godt nå i denne varmen da?

  17. Like Køben, men ikke glad i Tivoli.
    Artig lesing, jeg har ikke vært innom deg på ei stund, så det var litt å ta igjen her..
    Klem!

  18. Graylady: Kanskje det, jeg foretrekker i hvert fall å ikke gjøre så mye når det er så varmt. Kino er fint… så det skal jeg straks avgårde på nå. :)

    Trine: Koselig at du stakk innom igjen! Jeg har mange blogger å ta igjen lesing på, det har ikke blitt så mye nå i sommer. Håper du har en fin tid! *klem*

  19. Hei igjen!
    Hva er det med denne oppdragelsen vår!! Jeg fikk heller aldri sukkerspinn, og føler småangst hvis jeg har latt barna få det ha,ha! Er heller ikke glad i ting som går fort og opp og ned. Men jeg melder meg som bærer, av jakker ol. og diverse drit som de vinner i disse bodene.

  20. Løven: Vi må starte en ny forening, tror jeg… Vi Som Aldri Fikk Sukkerspinn – ViSAFK. Hmm, eller kanskje vi kan komme opp med et LITT mer spennende og kreativt navn?

    Vi har jaggu mye felles med oss, det er både gøy og interessant! :D

  21. HI,hi! Kommunisme =NEI til sukkerspinn, NEI til gassballong, NEI til mye pålegg og JA til barn i demonstrasjonstog…..klarer bare å se linken med det siste punktet…. :D

  22. Du glemte NEI til alt som er amerikansk, inkludert godterier, leker og mat. ;)

    Husker jeg og eksmann snek med oss lillebroren min på Mækker’n da han var liten, han fikk nemlig aldri lov å spise der fordi det var noe amerikansk tull, også var det noe mumling om imperialisme og andre fremmedord jeg ikke husker.

    Da jeg var liten fantes det ikke McDonald’s, så det var aldri en problemstilling for meg – men Barbiedukke fikk jeg ikke lov å få. Fysjom.

  23. Ja, det har du det! Alt amerikansk er noe grusomme greier :D Men jeg hadde barbiedukke. Hm, burde melde henne (mamma og ikke dukken) til partiet! :D Jeg må innrømme at jeg er anti-McDonald`s selv……hm… men det er vel derfor jeg blir 92 he,he

  24. Aha!!! Du er hjernevasket likevel!!!! :-O

    Hmm, men altså… jeg liker ikke McDonald’s jeg heller. Ikke fordi de er amerikanske, men fordi jeg har sett Supersize Me og fikk totalt avsmak.

    Jeg er litt usikker på om partiet hadde en egen anti-Barbie-regel, men jeg lurer litt altså. Du burde nok melde moren din, sånn for sikkerhets skyld. :)

  25. Å, nei og nei! Ja, jeg er vel det :( hi,hi….ja det er ikke det amerikanske men det søplete jeg reagerer på….eller…?…åååå, flere psykologitimer!!! Dette må vekk! ….jeg kjenner avasjon mot barbiedukker og! Hjelp!

  26. Hahaha, det går nok over. Hvis du kommer hit en tur og blir med på Barbiehoying, kan jeg nesten garantere at det hjelper. ;)

  27. Det gjør jeg så gjerne! Utrolig morsom link!! :D Hm, lurer på hvorfor jeg fikk barbiedukke!?……ha,ha, det har gått sport i å klage på oppdragelsen :D Men lillesøsteren min (8 år yngre) arvet alle mine og fikk noen selv, men jeg fikk henne med for å klippe opp allle sammen fordi jeg ville se hvordan de så ut inni ha,ha,ha! Håret ble også klipt ha,ha,ha…hikst!! :D

  28. Bestemor var skyldig i at jeg fikk Barbie, men det skjedde nok litt for sent. Uansett, jeg ble veldig glad!

    Min Barbie fikk beholde håret, men da var det verre med tantes gamle Skippy som ble punker. Ah disse minnene…. *drømme*

    Okay, da skjønner jeg at jeg må få rydda litt her og skjerpe inn litt på rutinene så jeg kan få bedt deg over på kake, kaffe og Barbiehoying. Eller noe sånt! :D

  29. En meget fornuftig bestemor :D Høres veldig koselig ut med kaffe, kake og barbiehoying, bare skolen begynner nå, så er jeg fri som fuglen :D

Det er stengt for kommentarer.