Victoria Hislop – the Island

Denne boka tenkte jeg lenge at jeg ville lese, før jeg tok steget og kjøpte den til påsketuren. Ettersom jeg foretrekker å kjøpe pocketbøker (350 kr for ei bok er uaktuelt), ble det den engelske utgaven av boka jeg tok med hjem fra butikken. På norsk heter den ganske enkelt «Øya».

The Island er Hislops første roman. Hun skrev tidligere for aviser og magasiner, blant annet artikler om reise, omsorg for barn og utdanning. Damen bor i Kent i England med familien sin.

Før boken tar fatt på første kapittel, får vi et lite glimt av hva historien handler om med en en-sides kursivskreven tekst som tar oss tilbake til 1953. Her er et lite utdrag:

He carefully released his vessel from its mooring – there was nothing more to be said or done – and their journey began. This was not the start of a short trip to deliver supplies. It was the beginning of a one-way journey to start a new life. Life on a leper colony. Life on Spinalonga.

Alexis Fielding reiser til Kreta med forloveden sin, en mann hun egentlig er i tvil om hun ønsker gifte seg med. Ettersom moren hennes er fra Kreta, ønsker hun å oppsøke den lille landsbyen der moren vokste opp, i håp om å finne ut noe om hennes fortid. Sofia selv forteller aldri noe om tiden før hun flyttet til London. Før Alexis reiser, gir moren henne et brev hun skal ta med til Fotini, en gammel venninne av henne. Brevet er en forespørsel om den gamle damen kan fortelle Alexis det Sofia selv ikke har klart. Historien som bygger seg opp blir hovedsaklig fortalt med Fotinis ord.

Rett utenfor den lille landsbyen Plaka, ligger den forlatte øya Spinalonga som i mange år var Hellas’ koloni for spedalske. Dit ble de forvist, alle som ble rammet av den fryktede sykdommen; barn, unge, gamle – uten håp om noensinne å komme tilbake igjen. Og historien til noen av dem som bodde der blir altså fortalt i boken. Trolig oppdiktede personligheter, men godt nok fortalt til at det hele blir troverdig.

Gjennom Fotinis fortelling blir Alexis ikke bare kjent med Spinalonga, men også med sine oldeforeldre og besteforeldre: Mennesker hun aldri har hørt om og ikke sett bilder av tidligere. Hun får del i deres liv og skjebne og gradvis bygges en forståelse opp for hvorfor moren hennes har låst av denne delen av seg selv.

Jeg brukte lang tid på boken, men det er ikke fordi historien mangler spenning. Det var nok mer omstendigheter i mitt eget liv som gjorde at boken fikk ligge forlatt en god stund, før jeg tok den fram igjen. The Island er nemlig en liten perle av en bok. Spesielt falt jeg for skildringene av menneskene i boken. Ettersom Fotini har vært så nær familien til Alexis, virker det troverdig at hun vet så mye om tankene og følelsene til spesielt Maria som vi følger nærmest gjennom historien.

Jeg vil ikke si så mye mer om handlingen, ettersom det bare vil ødelegge leseopplevelsen til dem som skulle føle for å lese denne boken. Jeg anbefaler den gjerne, dette er en historie som ga meg mer enn bare underholdning. Jeg visste særdeles lite om spedalskhet fra før av, men her blir fordommer og myter skrellet vekk. Så ikke bare fungerer boken som en slektsfortelling, men er også opplysende og interessant for dem med en interesse for helseforhold på våre oldeforeldres tid.

Dette med hemmeligholdelse av familiens historie, synes jeg også er et spennende tema. Hva gjør det egentlig med de andre i familien når en person holder det meste skjult? Er det mulig å bli virkelig kjent med et menneske som har lukket seg for sin fortid? Og hvordan påvirker det valgene man selv tar?

Da jeg satte meg ned for å skrive dette, fant jeg flere sider på nettet om Spinalonga. Det var sterkt å se bildene derfra, men jeg er glad jeg ikke så dem før jeg ble ferdig med boken. På den måten fikk jeg selv tolke Hislops beskrivelser, som jeg synes ga et godt bilde av mennesker, landskap og bygninger.

Jeg ser at forfatteren kommer med en ny roman til sommeren. Denne tar for seg borgerkrigen i Spania og er en bok jeg ser fram til å lese.

***

Victoria Hislops webside

Bildet er hentet fra Wikipedia.

Fotoside med mange flotte bilder fra Spinalonga

Norsk Wikipediaside om spedalskhet

Andre blogger om «Øya»:

Ord om annet

Høyluåsens bokorm

Nok en ubetydelig blogg (Igylseth)

9 thoughts on “Victoria Hislop – the Island”

  1. Leste denne i høst – etter at jeg hadde vært på Kreta. Interessant historie, men jeg vet ikke om jeg helt likte «språket» – mulig den var litt kjedelig oversatt? Men den fikk meg interessert i å dra til Spinalonga, og dessuten ble jeg inspirert til å ta en tur på Lepramuseet i Bergen. Der har jeg ikke vært.

  2. Jeg vet ikke noe om oversettelsen ettersom jeg leste den på engelsk. Jeg reagerte ikke på språket, men det kan jo hende vi liker forskjellige ting.

    Boka fikk meg i hvert fall til å bli interessert, skulle gjerne besøkt Spinalonga. Det må ha vært spesielt å ha vært der. Lepramuseet står også på ønskelisten, det er vel større sannsynlighet for at jeg kan komme meg dit. :)

  3. Jeg likte boka – fordi det var en spennende historie, – dvs flere spennende hisotirier. Det ene jeg ikke var så begeistret for var at en del av beskrivelsene virket som om de var skrevet for en reiseoperatør.

    Leste også på engelsk.

  4. Det tenkte jeg ikke over selv, men boka fikk meg faktisk til å få lyst å besøke Spinalonga… så sånn sett virka den kanskje litt som en reiseoperatør hadde ønsket det. :)

  5. Hei,
    Synes også det er en god bok. Måten Hislop beskriver steder og mennesker synes jeg er vidunderlig god. Har vært en del i Hellas, også på Kreta, og da jeg leste boken var jeg tilbake igjen. Kunne se, høre og lukte en del av det hun beskrev i boken. Det er en fortelling om mennesker som lider mye vondt, men for meg er det samtidig en «lys» fortelling som tar frem det sterke og gode i disse menneskene.

  6. Takk for kommentaren din, Tussaluso! :) Jeg er enig med deg i at selv om det var mye vondt som ble fortalt, så er fortellingen mer lys enn mørk. Veldig god fortelling, hun klarte å smyge innunder huden på dem hun skrev om.

  7. Hei, skal lage en personkarakterstikk av Maria Petrakis. Hjelp anyone? :-)

Kommentarer er stengt.